Alla inlägg under november 2007

Av Camilla Edlund - 30 november 2007 18:59

Äntligen fredag!

Jag hade bara tre lektioner idag så dagen gick fort. Vid 18-tiden åkte jag ut till stallet och grejade lite innan jag tog in hästarna. De stod och väntade vid grinden som vanlig. Jag tittade lite på Bertas kropp och nu ser hon ut att vara i normalhull. Det syns inga revben mer. Nu ska det väl på lite muskler också innan hon kan anses vara "klar".

Imorgon ska vi hoppa igen. Jag ska försöka ta med mig kameran och filma lite igen. Det vore ju kul att ha kvar och se hur hon utvecklas.

Nu ska jag skjutsa Joakim och hans kompisar till "Rock of Gideå". Det är en konsert för ungdomar på Gideågården. Kul.

Av Camilla Edlund - 29 november 2007 19:39

Idag åkte jag och släppte in hästarna. De var snälla som vanligt. Jag hade planerat att longera Berta idag så det var bara att sätta på hästen all utrustning. Innan jag gick ut med hästen så var det till att gå ut och klättra uppför stegen och sätta upp lampan. Jag gick upp åtta steg på stegen och det kändes svindlande högt. Undra hur många steg jag kan tillgodoräkna mig (på stegräknartävlingen) efter en sådan näradödenupplevelse?

Jag hämtade i alla fall hästen och gav mig ut på lägdan. Berta fick skritta och trava och jag övade en hel del på övergångar. Hon är väldigt snabb på att stanna när man säger proo i alla fall. Sedan var det dags för att prova galopp igen. Tänk vad roligt jag tyckte det var när Berta fattar en lugn galopp och tar sig ett varv runt mig utan problem. Inget tjafs. Sedan bytte jag varv och där sparkade hon bakut i galoppen men nu syntes det i ögonen och kroppspråket att det var för att hon tyckte att det var roligt. Sedan kan jag säga att det är svårt att hålla igång galoppen i mer än ett varv men det är väl för att hon tycker att det är jobbigt skulle jag tro.

Av Camilla Edlund - 28 november 2007 08:17

Nu är morgonpasset avklarat. När jag kom i morse så var det nio grader varmt i stallet. Kurt hade haft elementet på inatt eftersom det skulle bli så kallt. Jag gav hästarna kraftfoder och bytte täcke på Berta eftersom stalltäcket hon har var fullt av kiss. Hon hade nog sovit hårt inatt. Nu ska jag tvätta det täcket innan jag tar tillbaka det.

När jag släppte ut hästarna så passade jag samtidigt på att ta in vattenhinken (en stor) vi haft ute. Den var alldeles frusen så jag bytte ut den mot två små vattenhinkar istället. De hinner väl alltid dricka något innan vattnet fryser.

Nu ska jag duscha och åka till jobbet. Jag hade funderingar på att longera Berta på morgonen men det var så kallt och jag vill inte släppa ut en svettig häst med täcke på sig i hagen. Det är för kallt. Jag får göra det en annan dag.
Ikväll klockan sex, ska jag på utvecklingssamtal med min dotter Sara. Vi får väl höra vad lärarna säger.

Av Camilla Edlund - 27 november 2007 10:50

Åh, vad trött jag är. Så trött att jag till och med försov mig i morse. I och för sig så spelar det ingen roll just idag annat än att jag missade att väcka Joakim så han missade bussen i morse. Inte så kul för honom.

Jag åkte och släppte ut hästarna, mockade och fixade. Medan jag väntade på att hästarna skulle äta upp sin frukost så packade jag hösilage i påsar. Gud, vad tungt jobb det var. Speciellt eftersom jag glömt att äta frukost själv. Sedan öppnade jag upp hagen så den blev lite större och fixade lite med att spänna tråden som slackade.

Sedan var det dags att longera Berta. Jag hade som mål att Berta skulle galoppera på volten i två varv åt varje håll. Det har gått lite si och så med att få henne att galoppera på volt nämligen när man ska longera.

Jag travade och skrittade henne först innan jag sa galopp och fick en häst som exploderade i skutt och stegringar och bockningar. Kul. Det har hon gjort förut också och då har hon sluppit undan men idag stod jag på mig och krävde mer galopp. Det blev lite spännande där ett tag innan Berta blev trött och galopperade på volt så som man ska. Då fick hon jättemycket beröm och massa godis. Sedan var det dags för andra hållet och det blev samma där fast inte så länge. Lite skutt och bock innan hon sedan galopperade fint på volt och jag berömde henne med rösten jättemycket. . Då fick hon sluta och vi gick in. Berta var svettig och då hade vi ändå bara hållit på i 15-20 minuter. Som vanligt såg hon väldigt nöjd ut med sig själv.

Nu ska jag på jobbet.

Av Camilla Edlund - 26 november 2007 20:09

Det börjar kännas tjatigt. Jag tycker att jag skriver samma sak varje dag. Jag var och tog in hästarna och de var snälla. Jag packade lite höpåsar och gjorde i ordning kraftfoder och sådant. Dessutom satte jag upp en filt för dörren för att minska eventuellt kalldrag. Det ska nämligen bli kallt i mitten av veckan och kylan vill vi nog gärna hålla utanför stallet.

Jag sitter framför tvn och rättar fantasyberättelser ikväll igen. Nu har jag i alla fall gjort klart fem stycken. Jag har  totalt 23 att rätta.

I morgon släpper jag ut hästarna.

Av Camilla Edlund - 25 november 2007 18:28

Jag har varit så trött i några dagar nu och både igår och idag var jag "tom" i huvudet och extremt trött. Efter att jag kom hem från hästen idag så frös jag något kopiöst så jag gick och lade mig på soffan och somnade där. Nu har jag kollat febern och jag har mycket riktigt feber. Inte så mycket, bara 37,5 (och det räknas väl knappt som sjukdom). Men trött och vissen känner jag mig.

Av Camilla Edlund - 25 november 2007 12:41

Det var min morgon i morse och jag var jättetrött. Jag vaknade tjugo över sju och kastade på kläderna och ut till hästarna. Eftersom jag inte hunnit äta frukost så åkte jag hem när jag var klar med mockningen. Efter jag ätit frukost så åkte jag ut till stallet igen. Klockan var strax efter tio och hästarna hade precis ätiti upp sin frukost. Jag tog in båda hästarna och gjorde i ordning Berta sedan så red jag ut ensam. Hästarna var inte imponerade av min plan. Amie sparkade i boxväggen i protest och Berta var nästan omöjlig att kliva upp på. Jag var tvungen att bli arg så att det skulle bli någon ordning. Sedan red jag iväg efter vägen för att sedan rida ut i skogen. Det gick hur sakta som helst och varje gran/postlåda/sopkärl som stod efter vägen var potentiellt farliga och kunde anfalla oss - tyckte Berta. Jag förskte att inte engagera mig i hennes hjärnspöken utan bara rida på. När vi skulle ut i skogen så ville hon inte alls det. Då blev det en kamp där. Sedan kom vi till ett ställe tio meter längre bort där det var hjulspår efter en skotare. Där ville inte Berta gå (trots att vi gått där flera gånger tidigare) då blev det kamp där. Så gick vi femtio meter till vi kom till ett ställe där det brukar vara en vattenpöl och där ville inte Berta gå så då blev det kamp där också. Vi det här laget var jag sur och mitt tålamod var slut så vi hade en riktig sammandrabbning Berta och jag. Men tänkt så lungt det blev sedan. Inget mer tjafs efter det. Då fick hon så lov att acceptera att det var jag som bestämde vart vi skulle.
Sedan red vi hem och jag släppte ut hästarna i hagen igen.

När jag skulle lägga ut lunchhö i hagen så såg jag att den gröna plasten vi har som skydd över silagebalen hade blåst bort. Den låg runt en björk inne i hagen såg jag sedan så jag fick gå och ta reda på den och lägga tillbaka den.

Nu är jag trött och blöt (det ramlade mycket snö från träden när vi red i skogen). Jag ska hoppa ner i badet och värma upp mig. Nästa vecka är årskurs åtta på prao så då har jag "ledigt" från undervisning på tisdag förmiddag.

Av Camilla Edlund - 24 november 2007 15:35

Vi har besök från Ullånger där min systerdotter Isabell hade med sig sin nya hund "Engla". Jag tog en bild.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards