Alla inlägg under december 2010

Av Camilla Edlund - 31 december 2010 14:06

Jaha, så har det gått ännu ett år. Jag satt i går och läste igenom mina gamla inlägg. Det är mycket som hänt och som förändrats.


För mig är 2010 året då drömmarna dog. Tänk dig att ha drömt hela ditt liv om att få ha och äga en egen häst. Sedan så blir det så och allt är toppen till kroppen sviker en. Trots operation så upptäcker jag att det här fungerar inte. Det gör för ont att äga och ta hand om en häst. Drömmarna dör och man måste stålsätta sig för att själv göra slut på drömmen och sälja sin häst. Det är inte enkelt. Det är inte bara att sälja sin häst, man säljer en del av sig själv. En dröm.


Nu gäller det att blicka framåt och hitta nya drömmar. Jg vet inte vad det blir. Det står skrivet i stjärnorna.



Av Camilla Edlund - 31 december 2010 13:35

Av någon anledning retar jag mig på ordet "fynd" just nu. Jag gillar som sagt inte mellandagsrea alls överhuvudtaget. Jag shoppade gärna på rea förut, men nu har fjällen fallit från mina ögon. Eller så har jag uppnått någon viss ålder som gör att man är mer kritisk. Går man och tittar på reavarorna på stan så ser man att (i alla fall kläder)ofta är gammalt skräp som legat i något förråd och nu hängts fram. Om man nu mot förmodan hittar något billigt som man kommer hem med så står man sedan där och tittar på klädesplagget som man köpt och undrar hur man tänkte och när man ska använda eländet. Det är lite annorlunda med barnkläder, men med vuxenkläder är det svårare.

Andra "fynd" som finns att köpa är oftast omoderna saker som förmodligen bytt prislapp flera gånger eftersom de var till salu redan på tioöringarnas tid.


Slår man upp ordet "fynd" i en ordbok så står det att man "påträffat ett (värdefullt) föremål särsk. från forntiden.

Ordet "fynda" betyder "komma över värdefulla föremål till lågt pris särsk. på rea eller auktion".  (lägg märke till "värdefulla")


Ulf är väl medveten om min ovilja till att shoppa på rea så när han i går frågade om jag "fyndat" när jag var till stan i går så dog jag nästan. Jag hade alltså åkt till stan för att hälsa på Joakim och Sofia och sedan träffade jag en gammal klasskamrat + hennes syster. Vi gick tillsammans på stan en timme innan jag sedan tvättade bilen och åkte hem. Vilka "fynd" trodde han att jag gjort och vart? Om man vägrar titta på reasaker (och inte är på auktion) så är det alltså svårt att göra något fynd (se ordlistan ovan). Eller ska man börja prata om "fynd" när man åker på ica och köper mjölk också? Åh, vilken tur! Jag hittade en liter mjölk i kyldisken som jag köpte. Vilket fynd!


Nej, jag är kanske stingslig och lättretad men Gud vad irriterad jag blev när stackars Ulf frågade om jag gjort något "fynd". Efter någon timme åkte han på Ica och handlade. När han kom hem hade han handlat en hel kasse med saker men när jag frågade om han gjort något fynd så sa han att han inte gjort det. Så himla konstigt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards