Alla inlägg under maj 2009

Av Camilla Edlund - 31 maj 2009 19:39

Så har vi varit till Ullånger och jobbat med friggeboden. Ja, jag har ju inte gjort så himla mycket annat än att varit social, burit festis och sett till att det blir bra gjort (och att pappa inte gör något alltför ansträngande!). Joakim, Andreas, Isabell och Sara har gjort det mesta arbetet. Nu är golvet lagt och en vägg är påbörjad. Mer orkade vi inte göra på grund av den fruktansvärda hettan. Det var 30 grader varmt i skuggan och vi stod i fullt solsken och arbetade.


Veronica hade ridit Berta i går på lägdan. Det var inte så mycket annat att göra nu när Berta hade tappat en sko. På tisdag kommer hovslagaren och skor om.


Jag har tagit in hästarna nu i kväll. Det har blåst storm här i Husum på eftermiddagen men det var rätt okej där ute i stallet. Däremot hade Amie gnuggat av sig grimman i hagen så jag fick gå runt i hela hagen och leta reda på den. Det blev en rejäl promenad. Hittade grimman under ett träd. Jag hade ju kunnat strunta i den också men man vet ju inte hur den ligger och om hästarna i så fall kan på något sätt fastna med hoven i den. Alltså var det lika bra att leta reda på den.

Av Camilla Edlund - 30 maj 2009 09:00

I dag åker Ulf och jag till Ullånger. Ulf ska fiska och jag ska hälsa på pappa. Det ska bli en solig dag så förhoppningsvis får vi båda en trevlig dag. Ulf ska väl bara passa sig för att solbränna sig så som han gjorde förra året. Då solbrände han smalbenen och knäna. Det såg himla roligt ut men det var väl inte så kul för honom. Fniss.

Av Camilla Edlund - 29 maj 2009 19:31

Vilken härlig dag det blev i dag! Soligt och fint men med lite blåst. Jag släppte ut hästarna tidigt på morgonen och åkte sedan till jobbet. Hade funderingar på att stanna hemma eftersom jag sovit extremt dåligt i natt på grund av höften, men åkte iväg ändå.


På kvällen åkte jag och tog in hästarna. Passade på att sadla Berta och rida bort till Gillis lägda. Det har ju blivit ganske lite ridit den här veckan. Jag har bara skrittat ut efter vägen en dag. Berta var i alla fall trevlig att rida. Det var lite skvättigt när vi gick över bron som vanligt men det gick bra. Tyvärr klev Berta av sig en sko när jag travade på lägdan och när hon gjorde det snubblade hon och gick ner på knä. Jag höll mig lyckligtvis kvar, men nu är höger framsko borta. Hmm... Berta och jag linkade hem till stallet igen som två slagna hjältar. Väl på gårdsplan så höll jag inte på att ta mig av. Nu är det nog dags för mig att ge upp ridningen. Det känns farligt att vara ensam och att man inte vet om man tar sig av hästryggen. Dessutom är det inte så kul för Berta heller för nu måste jag kasta upp benet på hennes kors och sedan sparka mig ner därifrån. Inte så kul för hästen alltså. Förut har hon stått still men nu har hon börjat få framåt när jag gör så och det är ju inte så säkert. Finns det ingen där ute som kan förbarma sig och komma och rida Berta? Suck.

Av Camilla Edlund - 27 maj 2009 18:56

I dag var det Veronicas födelsedag. Åkte dit med en liten present efter jag gjort stallet på kvällen. Jag hade passat på att stänga en liiiiten hage på nersidan vägen innan jag for från stallet så nu finns det någonstans man kan ställa hästarna så de får beta lite gräs om det behövs. Men man behöver ju inte använda den heller, men ... tja... nu är det gjort.

Av Camilla Edlund - 26 maj 2009 20:12

I dag fick Berta en lugn skrittur efter vägen. Det var lugnt och skönt ute och på hemvägen sprang en räv på lägdan bredvid oss sedan över vägen och ner i diket. Det var ju lite läskigt att passera där en räv precis sprungit men det gick bra.


Hade pratat med Veronica om att stänga ut hagen, men insåg att jag klarar inte av det. Inte där vi hade tänkt i alla fall, men däremot stängde jag om vinterhagen lite så att de får noppra på lite gräs som växer strax utanför hagen.

Våra hästar går fortfarande in på kvällarna. Det hade varit skönt att få ha dem ute på natten men då skulle de nog behöva gräs att beta. Måste försöka tänka till och vara smart så man inte behöver stänga så många gånger.

Av Camilla Edlund - 25 maj 2009 21:04

...och den som missade the 90's - ett försvarstal på svt1 i lördags kan med fördel titta på den här. http://svtplay.se/t/111146/the_90_s  Den ligger bara uppe till den 23:e juni! Jag skrattade så tårarna rann.


Av Camilla Edlund - 25 maj 2009 20:14

Nu sitter jag som vanligt och funderar och analyserar.

Veronica stegade till 26 meter mellan hinder 1 och 2. Det är ju egentligen inget avstånd för häst - det är ju ett avstånd för ponny. För att få avstånden att stämma skulle Veronica fått rida 7 korta galoppsprång och man ser på filmen att det blir 6 vanliga och så ett halvt. Det var därför det blev så konstigt och ryckigt. Jag tyckte det såg långsamt ut för jag hade ju sett ponnysarna gasa på mellan de där hindren och det blir ju rätt för dem men fel för Berta. Inte konstigt att Veronica hade problem med att få det att stämma. Så var det nog byggt genom hela banan. Jag gick aldrig den eftersom jag har så svårt att gå och de där jäkla avstånden har man inte inpräntat i huvudet än. I alla fall inte när det blir så där. Om nu Berta kom på halva galoppsprång fram till hindren så gjorde hon väl så gott hon kunde. Inte kunde man väl ana att det skulle vara med sånna klurigheter i en liten klubbtävling. Då var det lättare i Umeå på en lokal tävling. :) Lustigt. Eller så var det meningen att funktionärerna skulle dra ut avstånden när det byttes från ponnyklass till häst men att det aldrig blev gjort, vad vet jag.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12
13
14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards