Alla inlägg under oktober 2008

Av Camilla Edlund - 31 oktober 2008 17:30

Vi har blivit bjudna på fest nere i Ullånger där farsan ska bjuda på mat. Men eftersom jag är som jag - och farsan är som han är - så har jag tagit på mig att laga till köttet. Jag ska göra dubbelmarinerad Oxfilé (man hittar receptet om man googlar) och det tar två dagar att göra i ordning. Det är dock väl värt besväret eftersom det blir sååå gott.


Jag åkte ut till stallet kvart i två och gjorde i ordning båda hästarna. veronica kom körande direkt från jobbet efter en stund och då hoppade vi upp på varsin häst. Vi red nere på lägdan där jag hade ställt upp hindren som övningen "klockan". Red fram en stund och sedan gav jag mig på att börja hoppa.

Det gick lite bättre idag men så hade jag Veronica som coachade mig också och kunde berätta vad jag skulle göra och inte göra. Jag satt för mycket framåtlutad bland annat. Det vet jag om och ibland känner jag det själv och försöker räta upp mig så gott det går.

Berta sladdade runt också ibalnd och det är mina skänklar som måste hjälpa till och styra upp henne bättre. Det blev bättre när jag verkliegn koncentrerade mig och red men fanken vad jobbigt.

Veronica hoppade samma övning med Amie och det såg bra ut. Jämnt och fint förutom när Amie blev lite för ivrig och ville skynda på lite.

Av Camilla Edlund - 31 oktober 2008 09:40

att Ace of Base skulle göra en come back?

Av Camilla Edlund - 30 oktober 2008 16:18

I dag är jag ledig. Hipp Hurra! Ledig eller inte så var det ändå min morgon så jag gick ut för att starta bilen i morse och då upptäckte jag att den var täckt i ett ispansar eftersom Ulf glömt köra in den i garaget och eftersom det nog regnat lite underkylt regn under natten. Det var bara att låta bilen stå på tomgången en stund för det var helt omöjligt att skrapa rutorna.

Jag släppte ut hästarna vid halv sju på morgonen och åkte sedan ut till stallet igen vid tio-snåret. Jag gick ner på lägdan och ställde i ordning hinder för att göra övningen "klockan". Jag var lite inspirerad av Hippsonteamets övningar som jag suttit och sett på under morgonen. Sagt och gjort, jag sadlade Berta som var lugn och harmonisk (slut på brunsten?). Jag red fram en stund och sedan började jag galoppera runt övningen på ytterspår liksom. Tog sedan ett och ett hinder. Berta blev jätteglad över att få hoppa. Det blev en annan häst. Tog sedan två hinder i klockformationen innan jag sedan gav mig på att rida hela varvet runt. Det var ganska avslöjande ska jag säga för Berta var lång och blev ännu längre samtidigt som farten blev snabbar och snabbare. Man blir verkligen avslöjad hur väl man har ridit ihop hästen (eller i det här fallet - hur dåligt). Det var bara att börja om och rida fram Berta bättre. Jag fick göra lite start och stopp och serpentiner mellan hinderstöden samtidigt som jag fick ha ben av stål. Efter ett par minuter gav vi oss på klockan igen och hej å hå hur det blev nu. När Berta hoppar korrekt med kraft från sina bakben då hoppar hon så himla höga hopp. Bommarna låg väl 30 cm över marken så hon behövde inte alls ta i på något sätt men trots det så blir det höga skutt. Efter några skutt så råkade vi riva ett hinderstöd så då var det bara att sluta med den övningen.


Red lite andra övningar i stället. Hon fick gå på volt och komma in i trav från halt och sedan fatta galopp från halt. Det var nog jobbigt för Berta var ganska så svettig efteråt. Det bara rök om henne. Hoppsan.


Efter ridningen packade jag höpåsar, fyllde på vatten och satte upp en ny lampa i hagen istället för de haft uppe nu. Åkte hem igen vid ett-tiden någonting. Det blev en lååång dag.



Av Camilla Edlund - 29 oktober 2008 23:32

I dag var det dags för lärstämma för kommunens lärare. Jag var anmäld till en dag där vi skulle diskutera skriftliga omdömen och IUP. Vår föreläsare var Raymond Grahn och jag tycker att han är bra så dagen blev väldigt givande. Jag gillar mycket av det budskap han förmedlar och hur han förmedlar det. Man blir utmanad i sitt tankesätt och inte bara serverad en lösning. Hur ofta lyckas vi med det som lärare? Utmanar man elevernas tankesätt så att de verkligen får vara delaktiga på samma sätt som Raymond fick med oss? Hur många gånger har eleverna gått från mina lektioner och tyckt att det har varit givande? Det kan man ju fundera på.


Veronica tog in hästarna på kvällen så jag var aldrig ut. I morgon är vi lediga så då ska jag försöka rida mitt på dagen då det är ljust.



Av Camilla Edlund - 28 oktober 2008 14:08

Tog och åkte ut till hästarna i dag efter lunch. Hade lite komp att ta ut och eftersom jag inte hade några möten inbokade passade det bra.

Det har kommit lite snö i dag och på vissa ställen låg den faktiskt kvar. Marken är frusen på vissa ställen och blöt på andra ställen. Jag började med att rida Berta. Visste inte riktigt var jag skulle ta vägen så jag red efter vägen en sväng. Berta är högbrunstig och tyckte att det mesta efter vägen var farligt. Det var varningstrianglar (!), omkullblåsta soptunnor med sopor fulla diket (såg inte kul ut - det kunde jag hålla med om) och de vanliga farliga stenarna. Tråkigt nog för Berta hade jag pratat med Veronica som varit till Vännäs på clinic för Sylve Söderstrand och hon var så inspirerad av den clinicen så vi hade diskuterat tjuriga hästar och sådant. Det var alltså bara för Berta att vackert trava förbi varningstriangeln trots att hon var skiträdd för den eftersom jag satt och var hur bestämd som helst på hästryggen. Efter vi ridit på vägen så avslutade jag på lägdan bakom berget. Det var fruset i marken och lite hårt där men det gick bra. Berta fick kämpa på med böjning på voltspåret samt start och stopp från halt till trav.


Efter jag ridit Berta tog jag och sadlade Amie. Jag tog samma utrustning på henne eftersom jag inte orkade bära sadeln och allt fram och tillbaka. Hon fick till och med samma träns. Jag hade naturligtvis rengjort bettet ordentligt. I alla fall så red jag på lägdan nedaför vägen med Amie. Började med att bara mjuka upp och rida skritt och trav bara rakt fram. Hon var ganska pigg så det fanns lite energi att ta av. Sedan blev det dags att rida likadana volter som jag gjord med Berta. Det var lite trögt och vi var lite oense i början om innerskänkelns uppgift men efter ett tag gick det bra. När jag skulle arbeta henne i galopp blev det roligt. Jag hade arbetat henne med lätt hand och hej å hå vad kul det blev när man galopperar. Då fick det bli start/stopp ett par gånger innan vi kunde rida i galopp utan att jag hade så mycket i handen. Efter det var hon rätt svettig så då gick jag in med henne.


Släppte ut hästarna, fyllde på vatten och sedan öppnade jag en till hösilagebal. Packade lite höpåsar innan jag åkte hem. Då var jag ganska slut.

Av Camilla Edlund - 28 oktober 2008 10:34

Nu har jag lugnat ner mig lite. Jag är fortfarande inte helt överens med Power Point programmet men vi har vapenvila för tillfället. Nu ska jag skriva en miljon omdömen, rätta engelskaprov som åk 7 gjorde förra veckan och börja förbereda för nästa veckas lektioner.

Av Camilla Edlund - 27 oktober 2008 20:02

Jag skulle vilja säga grattis till de som suttit och knåpat ihop PIM (praktisk it- och media i skolan). Ni har då gjort att jag a) fått extremt högt blodtryck b) näst intill slagit sönder tangentbordet c) lovat mig själv att aldrig mer göra Power Point-presentationer och aldrig heller utsätta mina elever för att behöva göra det.


Jag har hållit på med data i flera år. Började redan på komvux med datakörkort, har läst 20 poäng data på universitet och utöver detta arbetat mycket med olika dataprogram. Jag har aldrig fallit för Power Point programmet tidigare eftersom jag tycker att det är dödtråkigt att titta på dylika presentationer vid kurser/studiedagar och sådant. Nu var jag dock tvungen att göra en egen presentation eftersom det ingår i examinationen. Jag har suttit i typ tre dagar och filat på den där jäkla grejen. Det har inte blivit hela dagar men nog är det många timmar i alla fall. Det är helt omöjligt att få det som jag vill ha det. När jag spelar in en berättarröst så startar den inte direkt när jag öppnar en bildsida. Nej då, den där berättarrösten länkas till en bild på bildsidan. Jag kan alltså prata till en rubrik men när det spelas upp så kommer det i anslutning till en bild. GAAAH. Dessutom så klipps min röst bort i slutet av klippet och man hör inte ordet jag säger helt. Ska jag säga demokraterna så blir det dem... och sedan är det borta. Början av ljudklippet däremot är full med sus och brus eftersom det börjar spelas in direkt man tryckt på knappen med musen och jag måste titta ner i manuset för att komma ihåg vad det var jag skulle säga. Inte går det att klippa bort heller. Det får susa ett par sekunder helt i onödan.

Nästa totalt obegripliga grej är att man måste klicka på "bildspel" för att komma åt funktionerna som anpassa animering och bildövergång. Jag har näst intill fått musarm av allt detta klickande.

Och till råga på allt så sparas inte till exempel musikfiler som man infogat. Då måste man skicka med det i en separat fil om man ska maila iväg det. GAAAAH!


Nästa gång jag är på kurs och någon kör igång en Power Point-presentation så kommer mitt blodtryck att gå i höjden. Tack för det.

Av Camilla Edlund - 27 oktober 2008 07:05

Nästa hoppträning är torsdag den 6/11 på plantskolan i Gideå. Oturligt nog ska Veronica iväg på kurs så jag måste fundera ut hur vi ska lösa det. Jag hade ju kunnat rida min häst själv bara jag har någon som kan följa med mig och hjälpa mig med lastning och sådant. En snabbkoll med Ulf avslöjade att han har eftermiddags. Skit. Nu måste jag söka reda på någon om kan ställa upp som hästskötare annars måste jag ringa och säga att vi inte kan komma. Det vore trist. Någon som kan tänka sig att följa med? Gruppen Berta är med i rider vid sex så man lastar väl hästen vid halv sex och är hemma på gården igen vid halv åtta. Det är väl inte så farligt...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards