Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Grattis PIM-konstruktörer

Av Camilla Edlund - 27 oktober 2008 20:02

Jag skulle vilja säga grattis till de som suttit och knåpat ihop PIM (praktisk it- och media i skolan). Ni har då gjort att jag a) fått extremt högt blodtryck b) näst intill slagit sönder tangentbordet c) lovat mig själv att aldrig mer göra Power Point-presentationer och aldrig heller utsätta mina elever för att behöva göra det.


Jag har hållit på med data i flera år. Började redan på komvux med datakörkort, har läst 20 poäng data på universitet och utöver detta arbetat mycket med olika dataprogram. Jag har aldrig fallit för Power Point programmet tidigare eftersom jag tycker att det är dödtråkigt att titta på dylika presentationer vid kurser/studiedagar och sådant. Nu var jag dock tvungen att göra en egen presentation eftersom det ingår i examinationen. Jag har suttit i typ tre dagar och filat på den där jäkla grejen. Det har inte blivit hela dagar men nog är det många timmar i alla fall. Det är helt omöjligt att få det som jag vill ha det. När jag spelar in en berättarröst så startar den inte direkt när jag öppnar en bildsida. Nej då, den där berättarrösten länkas till en bild på bildsidan. Jag kan alltså prata till en rubrik men när det spelas upp så kommer det i anslutning till en bild. GAAAH. Dessutom så klipps min röst bort i slutet av klippet och man hör inte ordet jag säger helt. Ska jag säga demokraterna så blir det dem... och sedan är det borta. Början av ljudklippet däremot är full med sus och brus eftersom det börjar spelas in direkt man tryckt på knappen med musen och jag måste titta ner i manuset för att komma ihåg vad det var jag skulle säga. Inte går det att klippa bort heller. Det får susa ett par sekunder helt i onödan.

Nästa totalt obegripliga grej är att man måste klicka på "bildspel" för att komma åt funktionerna som anpassa animering och bildövergång. Jag har näst intill fått musarm av allt detta klickande.

Och till råga på allt så sparas inte till exempel musikfiler som man infogat. Då måste man skicka med det i en separat fil om man ska maila iväg det. GAAAAH!


Nästa gång jag är på kurs och någon kör igång en Power Point-presentation så kommer mitt blodtryck att gå i höjden. Tack för det.

 
 
Eric

Eric

28 oktober 2008 06:23

Snacka om att datorn, som ska hjälpa och underlätta kan stjäla tid av oss stackars människor.
Håller dock inte med om att det är PIM-konstruktörerna som eländas med dig. Jag tycker det är Bill Gates och hans Microsoft.
;-)

http://web.telia.com/~u66004991/index.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Edlund - 26 juni 2013 01:26

Hej alla!½ Här kommer en hälsning från Manhattan New York. Ulf och jag är ääääntligen framme nu efter en låååång resa. Vi har åkt med AirBerlin och det är inte utan att man önskade att man kunde ett ord på tyska, eller två. Man kände sig rätt borta n...

Av Camilla Edlund - 13 april 2012 18:35

Sista hela dagen i New York och vi hade inga planer på att shoppa något mer alls efter gårdagens katastrofshopping. Nu var det dags att åka ut till Hoboken och titta på den vars fel det var att vi inte hade någon dator att surfa med - Cake boss.   ...

Av Camilla Edlund - 13 april 2012 18:15

Det här var dagen då min dator kraschade. Inte en kul dag, kan man säga. Vi hade bokat en guidad tur på Ground Zero klockan halv fem på eftermiddagen så vi hade hela förmiddagen på oss. Eftersom det inte var någon brådska så tänkte jag kolla in var "...

Av Camilla Edlund - 9 april 2012 03:29

Röd dag i dag och några affärer är stängda. Oturligt nog var Macy's en av dem. Tyvärr visste vi inte det i morse när vi glatt gick ut i morse. Vi hade ingen plan utan gick bara dit näsan pekade. Nu råkade det bli så att näsan pekade mot Macy's och vi...

Av Camilla Edlund - 8 april 2012 13:59

Vilken dag det här har varit. Vi har sett hur mycket som helst och dagen gick jättefort. På morgonen åkte vi sightseeingbåt. Det var en positiv överrraskning måste jag säga. Guiden var rolig och kul att lyssna på när han pekade ut alla landmärken. Vi...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards