Alla inlägg den 15 juli 2010

Av Camilla Edlund - 15 juli 2010 19:40

Jag har tidigare i min blogg tyckt till om en skitdålig hästtidning som inte innehöll en enda vettig artikel. Nu måste jag få tipsa om en bra tidning med MASSOR av bra information. Nästan varenda artikel i hela tidningen var intressant. Det är Equipage Juni 3//2010. Den är bara så himla läsvärd.


Jag hittade en artikel om sommarplågor. Eftersom Berta har en helt vit mule som jag smörjer in regelbundet, och artikel illustrerades med en bild på en vit mule så läste jag med stort intresse. Där stod det att hästarna kan få sår och blåsor (om de har opigmenterad hud dvs. vit)  när de äter vissa växter där de inte kan bryta ner ett fotodynamiskt ämne. Dessa växter var Johannesört och Alsikeklöver. Intresserad som jag var, googlade jag lite på det och får veta att i sällsynta fall kan hästar dö av dessa två växter och att de kan få förgiftningssymptom som blåsor runt munnen, ödem i benen, diaree och lite sådant. Nu måste man ju ut i hagen och kolla upp dessa växter. Hoppas att hästarna är så kloka så att de väljer bort dessa växter.


 

Ovido - Quiz & Flashcards