Alla inlägg under juli 2010

Av Camilla Edlund - 6 juli 2010 12:18

I dag har hovslagaren varit här. Nu är Berta fin om fossingarna igen.


Det var så lustigt när hovslagaren var här för att alla hästarna står ju ute dygnet runt så när de väl få komma in och stå i sin box blir de jättetrötta. Det blev alla utom Berta som var hur pigg som helst när hovslagaren var där. De andra somnade nästan medan han höll på att sko men inte hon inte. Hon var pigg som en lärka och verkar inte alls ha några problem med att få sin sömn trots att hon står ute. Nu har ju de ett skjul som de går in i full med halm så de har det ju väl förspänt. Där ligger man tydligen gott. I alla fall hon.


Nu ska vi fortsätta med städningen av huset trots att det är hur fint väder som helst ute. Jag ska klippa Ulf också först. Det blir sommarkort med klippmaskinen.

Av Camilla Edlund - 5 juli 2010 15:11

Vi har påbörjat ett gigantiskt röjningsarbete här i huset. 20 års samlat skräp ska gås igenom och kastas. I går började vi i förrådet. Det blev en fullpackad hästtransport full med grejer. Jag fattar inte ens att det har fått plats. Å andra sidan så är det inte så konstigt för man såg knappt golvet. Nu ser man golvet och alla hyllorna.

I dag har vi fortsatt att tömma tvättstugan och en garderob full med skor och allehanda prylar. Konstigt. När man ska ut och resa och behöver en väska så finns det inte en enda. Nu har jag upptäckt att vi har minst 20 väskor. Samma med vinterjackor. Jag har aldrig någon vinterjacka när vintern kommer. Likt förbaskat hängde jag undan massor med vinterjackor in i förrådet. Skor hade vi till förbannelse. Det var massor med skor från när barnen var små. Nu kanske någon reagerar och tycker att vi borde lämna in det till någon second hand affär, men jag lovar, det mesta skulle inte man kunna använda. Det var skabbigt och trasigt.


Det lustiga är att jag tycker inte ens att vi haft så himla mycket grejer. Vi har nog varit duktiga på att stoppa undan det där det inte syns.


I morgon ska vi tömma bastun (som också fungerat som förråd) samt köket. Det känns jobbigt men det blir väl bra när det är klart.

Av Camilla Edlund - 4 juli 2010 15:46

Det ser ut att bli mycket den här veckan. Det är Ulfs sista ledigvecka och vi måste börja ta tag i saker och ting.


- Vi ska städa ur förrådet och åka på tippen

- Även rensa övriga huset på skräp så som till exempel skåpen i köket osv.

- Åka till Ullånger och vara där hela helgen. Vi kanske åker på fredag och kommer hem på söndag.


I stallet ska det väl göras en del också.

- Vi ska stänga ut nya hagar

- Stallet ska rengöras


Av Camilla Edlund - 4 juli 2010 09:29

Fy vilken tryckande värme! Jag har varit till hästarna nu på morgonen och fyllt på vatten och smörjt in hästarna med flugmedel efter konstens alla regler. Varmt var det och svettig blev jag.

Av Camilla Edlund - 3 juli 2010 15:14

Av Camilla Edlund - 3 juli 2010 13:07

I går var vi på tävling med Berta. Veronica hade anmält till 80 och 90. 80 var en clear round och den gick bra. Berta såg pigg och glad ut. Sedan var det dags för 90 cm. Vi tog ut henne i god tid och det drog ut lite på tiden med tävlingen så jag var rädd att Berta skulle tappa stinget när hon fick vänta men det gick bra. Hon var pigg och glad även i 90 cm och gick grunden felfritt. I omhoppningen kom de fel till ett hinder så det blev ett stopp där. Lite synd men det är sådant som händer. Rosett blev det i alla fall i första klassen så vi åkte inte hem tomhänta.


Vädret var i alla fall ganska "farligt". Det var strålande sol och så blåste det. Man kände alltså inte hur solen tog (även om jag anade det). När jag kom hem visade det sig att jag var röd som en kokt kräfta. I dag svider det som attan. Fy fanken.

Av Camilla Edlund - 2 juli 2010 07:48

I dag är det tävlinbgsdags igen. Som tur är första start klockan 12:00 så man behöver inte kliva upp så himla okristligt tidigt som man brukar måsta göra på andra tävlingar.

Vi satsar på en bra runda med Berta där de får en bra rytm och känsla över hindren. Roligt att få komma iväg bara. Tävlingarna pågår hela helgen men det är bara till dagens tävlingar vi anmält oss.


Jag tog hem alla Bertas grejer och rengjorde dem ordentligt. Det kändes som att det var ett tag sedan jag gjort det. Visst vi har tagit hand om utrustningen och putsat och rengjort men nu har jag lagt ner lite mer energi på det och tagit varje skrymsle. Jag har tvättat schabrak och sådant också.

Ovido - Quiz & Flashcards