Alla inlägg den 4 augusti 2008

Av Camilla Edlund - 4 augusti 2008 20:27

Det mest kommenterade och lästa som jag skrivit är när jag gjorde egna cavalettiblock. Jag köpte frigolitskivor på den lokala bygghandeln (de tjockaste de hade) och sedan gjorde jag en mall i papper hur jag ville att de skulle se ut. Jag gjorde både sådana av typen "sockerbitar" som är ganska höga och stora, samt små av den typen man kan köpa på Hööks. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av mina erfarenheter nu så här när man använt dem ett tag. De var väldigt billiga att tillverka så jag rekommenderar starkt att göra egna om du har liten budget. Det här har jag lärt mig.


1. När du gör mallen för "hålen" eller "utskärningen" kolla hur stora dina bommar är. Jag tog bara botten på en mugg eller vad det var och ritade efter den och det har visat sig att det är lite för stort. Ju tajtare bommarna sitter i frigoliten, desto stadigare står de.

2. Typen som ser ut som "sockerbitar" blir väldigt lätta och ostadiga när de står på högkant. Kanske att man skulle behöva limma ihop dem två och två för att få bättre stabilitet eller på något annat sätt få dem att stå bättre själv. Styckpriset blir ändå så billigt så det kan vara värt det. Det svåra är att skära ut två stycken så att det ser snyggt ut när man limmar ihop dem. Jag har inte provat att limma, så jag vet inte vilket lim som skulle fungera.

3. Spraymåla dem inte. Det ser bara fult ut.

4. Låt dem inte stå ute. Ta in dem efter varje träning annars blåser de iväg. Ett tips är att ha dem i Ikeapåsar. Då går det snabbt att plocka fram och ta bort det sedan.

Av Camilla Edlund - 4 augusti 2008 19:47

I dag har all telefoni legat nere så man har varit helt fri och ledig från alla samtal och sms. Som tur är så har vi fiber så internet har i alla fall fungerat. Det har jag utnyttjat genom att sitta och skriva en massa google dokument. Riktigt roligt faktiskt och jag kom på än det ena och än det andra som jag kunde skriva och lägga upp så det blev många timmar framför datorn. Sen om det fungerar som jag har tänkt är en annan sak. Det jag gjort är:

1. lagt upp en sida där lärarna kan fylla i provdatum och andra lärare/elever/föräldrar kan se det. Inga dubbelbokningar av prov i framtiden om det fungerar som det ska.

2. gjort ett formulär där eleverna kan välja till elevens val. Alla val eleverna gjort blir direkt inskrivna i en tabell så då har man närvarolistan direkt!

3. lagt upp en sida där föräldrar kan gå in och boka utvecklingssamtal med mig direkt och där ser de dessutom mitt schema. De ser vilka tider andra bokat och jag får ett mail om att någon gjort en bokning.


Nu återstår att försöka få till några dokument där elever och föräldrar kan få lite inflytande i skolan och hur vi ska lägga upp undervisningen. Jag ska fundera lite på det.


Berta fick vila även i dag. Jag hade ingen inspiration till att rida. Det blåste dessutom så kopiöst mycket så det hade inte ens varit roligt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards