Alla inlägg under augusti 2009

Av Camilla Edlund - 13 augusti 2009 19:26

I kväll tog jag in hästarna och tömkörde Berta. Det tyckte hon var jättekul. Hon tycker verkligen om att röra på sig och göra något så hej å hå vad hon sprang. Berta sparkade bakut, skriade, galopperade och hade hejsan svejsan. Ibland blir man lite less på att hon inte tar tömkörning riktigt på allvar utan tycker mest att det är på skoj. Jag fick bli lite sur på henne innan jag fick henne att arbeta ordentligt. Men hoj vad fint hon gick på slutet. Då fick hon massor av beröm och så gick vi in. Berta var nästan lite snopen över att det roliga tog slut så fort. Det såg så ut när hon stod inne i boxen igen. Jag för min del var helt slut. Kände mig lagom mör. Herregud.

Av Camilla Edlund - 13 augusti 2009 16:52

I dag har jag varit in till stan en sväng. Jag har hunnit med mycket. Bland annat var jag in på körskolan med Sara eftersom hon ska fixa körkortstillstånd och då passade jag på att skaffa mig ett tillstånd för BE behörighet. Tänkte att det kunde jag ge mig i kast med när jag är sjukskriven. Då har jag något att göra. BE kan vara bra att ha när man kör hästtransport.

Har även köpt riktiga resårmadrasser till Friggan och på lördag ska jag åka ner med dem till Ullånger. Då ska jag även ställa upp tillsammans med farsan i en segeltävling. Han hade ingen annan som kunde hjälpa till så då ska jag vara med. Hur det nu ska gå? Klockan 14:00 smäller startskottet i Ullångers båthamn för den som vill dit och titta!

Av Camilla Edlund - 12 augusti 2009 08:44

Veronica har hittat en sida med bilder på ett föl som hade samma färg som Callizta och sedan började tappa runt ögon och nosen. Kanske att det kommer att se ut ungefär på samma sätt?

http://www.lovsveden.se/completepics.htm 

Fin häst var det i alla fall måste jag säga.



Av Camilla Edlund - 11 augusti 2009 21:30

Jag har haft fullt upp hela dagen men jag vet inte vad jag har gjort. Konstigt.

Jag släppte i alla fall ut hästarna på morgonen och tog in dem på kvällen. Jag passade på att ta en titt på Berta i alla fall i den dagliga visiteringen och då upptäckte jag att hon börjar tappa muskler. Ingen överraskning direkt eftersom hon inte får någon motion numera men det var i alla fall en chock att det börjar synas. Hmmm... den fula manken har börjat komma tillbaka. Den syntes ju nästan inte alls när hon var helt igång. Trist. Men annars så ser hon fin och välmående ut.


Callizta- fölis, har börjat få mörkare päls runt öhonen och på nosen. Hon börjar väl tappa fölpälsen. Hon ser ganska rolig ut för närvarande med glasögon runt ögonen och chokladfärgad mule. Vi är lite brydd på vilken färg hon kommer att bli. Vi trodde hon skulle bli samma färg som Berta men kanske att hon blir mer som Amie? Ingen som är expert på färger?

Av Camilla Edlund - 10 augusti 2009 20:01

I dag har jag minsann fått mycket gjort. Jag har varit på apoteket (för min medicin tog slut i helgen så jag har varit omedicinerad ett tag), handlat, varit ut till stallet, tvättat (än fast jag sagt till familjen att jag har stora problem med det eftersom jag måste böja mig ner för att mata in-ta ut tvätt), hängt tvätt, lagat mat och varit ut tills tallet igen och hjälpt Veronica att ta in hagen nedanför huset. Jämarns... dessemellan har jag spelat Vampires på Facebook. Hmmm... fullt upp hela dagen alltså.

Av Camilla Edlund - 9 augusti 2009 18:58

Söndag morgon och jag släppte ut hästarna. Det var lugnt och fridfullt på morgonen. En massa dimma och dagg i gräset och på bilen bara. Det märks att det börjar bli höst.

Veronica har arbetat ute i stallet hela dagen. Jag vet inte var hon fick den energin ifrån för det har varit klibbigt och varmt hela dagen så man har knappt orkat göra någonting.

Jag och Veronica åkte i alla fall och tittade på ett stall i Gideå dit jag funderar att lämna Berta på tillridning under tiden jag opereras samt tillfrisknar. Jag har mer ångest över vad jag ska göra med hästen än själva operationen. Man är ju lite av ett kontrollfreak så att inte ha kontroll känns läskigt. Det såg fint ut i stallet och allt verkar bra i alla fall. Nu ska jag bara vänta på ett datum för operation så man kan börja planera och bestämma sig.


Hästarna har fått byta hage i dag. Nu går de på nersidan av vägen.Veronica fixade det där själv och hon ringde och berättade vilket frispel Berta fick när de fick byta hage. Hon hade sprungit och bockat som bara den. Hon var väl glad. Motion blev det ju i alla fall. Tydligen. Här sitter jag och ugglar. Känns konstigt att inte vara där och hjälpa till.


Om en vecka börjar jag jobba.

Av Camilla Edlund - 8 augusti 2009 20:13

Nu är man hemkommern efter en takläggningsfest i Ullånger. Vi hade mat så det räckte och blev över. Svårt att beräkna hur mycket som kommer att gå åt när man är 15-17 pers som ska ha mat. Jag hade dessutom gjort små förrätter och "bredvid"snacks så innan vi kom till huvudrätten som var grillad kyckling så var alla mätta. Det blev alltså hur mycket mat som helst kvar.


Jag har i alla fall sovit i min nybyggda stuga och det var toppen. Det kunde inte ha varit bättre måste jag säga. Stugan känns så stor och rymlig. Helt underbart. Jag sov gott till 9:30 och det är ovanligt för att vara mig. I och för sig kan det bero på att vi gick och lade oss hyfsat sent men ändå. (Eller ska jag säga tidigt på morgonen?).


Vi åkte hem rätt tidigt för Ulf skulle hem eftersom han skulle få besök. Jag hade gärna stannat längre och myst där i stugan men det får bli en annan dag.

Av Camilla Edlund - 6 augusti 2009 19:04

Tankarna bara rusar runt i huvudet i 190 nu när det blivit klart med operation. Jag pratade med de uppe i Umeå i morse men inte blev jag så mycket klokare annat än att jag inte kommer att gå ur kön i Övik bara för att de får se mina röntgenbilder i Umeå. Alltså gjorde jag slag i saken och ringde Öviks sjukhus och bad dem skicka mina röntgenbilder dit upp till Umeå universitetsjukhus. Får se vad det leder till.

Men vad ska jag göra med hästen? Nu börjar jag få ordentligt ångest helst eftersom jag vet att operationen kan vara en månad bort. Det hade ju varit bra att få ett datum som man kan planera utifrån. Man lämnar ju inte bort en häst från den ena dagen till den andra bara så där. Och jag måste ju ta ställning till vad jag ska göra. Ska hon stå kvar i stallet utan någon som hjälper till? Ska man försöka få en fodervärd som endera har henne där eller i ett annat stall? Ska jag lämna bort henne på tillridning i ett par månader? Jag vet ärligt tala inte vad jag ska göra. Klart är att jag inte kan ta hand om hästen på 3 månader i alla fall. Tänk själv - 3 månader! och det finns inga garantier att jag kommer upp på hästryggen igen. Suck.

Var finns facit med alla svaren? Vad ska jag göra med Berta? (som helst inte kostar så himla mycket pengar för mig som kommer att få lägre lön så länge jag är sjukskriven). Jag oroar mig...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards