Alla inlägg den 15 september 2009

Av Camilla Edlund - 15 september 2009 21:02

...och kunde sitta i en biostol.

Av Camilla Edlund - 15 september 2009 20:58

I dag kom hovslagaren och skodde Berta. Hon var snäll och lugn. Hovis passade på att ta Amie och fölis också. Det gick jättebra med fölet faktiskt. När jag skulle ta ut Amie från boxen hade fölet somnat och sov så hårt att hon inte märkte att Amie gick. När hon vaknade var Amie nästan klar med sina hovar så då var det bara att fortsätta med fölet. Hon stod ganska snällt. Ryckte bara lite när hovslagaren filade och grejade med hovarna. Fölet fick jättemycket beröm sedan av hovslagaren som tyckte att det var ett ovanligt lugnt och välhanterat föl.

Av Camilla Edlund - 15 september 2009 10:54

Nu har jag varit till sjukhuset och mött narkosläkaren. Eller, narkos och narkos - det är ju ryggmärgsbedövning jag ska få. Det är exakt samma medel som när man bedövar en tand hos tandläkaren visade det sig och lagat tänder har jag ju gjort förut.

Själva bedövningen ser jag inte som något problem. Inte att få benet avsågat heller - piece of cake - men så fick jag veta att man måste ha kateter. Boom. Där går min gräns.

Av Camilla Edlund - 15 september 2009 08:33

Vi har en ny myndighet som heter skolinspektionen. Den har i uppgift att åka runt och titta på skolornas verskamhet och inspektera så lagar hålls. Det tycker jag är jättebra för oftast är skolorna en skyddad verkstad som har liten eller ingen självkritik. Lärare är ju också ett lustigt släkte som å ena sidan ska få elever att lära sig saker men å andra sidan är helt ovilliga att lära sig själva. Inte alla lärare naturligtvis, men det finns många som går på i samma spår som när de examinerades för typ 100 år sedan.

Men i alla fall - skolinspektionen har en hemsida som jag brukar gå in och läsa på. Det är skrämmande hur det i rapport efter rapport lyfts fram allt dåligt skolorna gör. Detta trots att all forskning visar på att positiv förstärkning leder till bättre och snabbare utveckling. Vi lärare ska se elevernas möjligheter och lyfta dem i det de är bra i, men skolinspektionen gnuggar kommunerna i deras dåliga insatser och hotar med än det ena och än det andra. Dålig pedagogik tycker jag. Det hade väl varit bra om alla skolor sett fram emot ett besök av skolinspektionen och om när man gått in på skolinspektionens hemsida blivit inspirerad. Typ: åh, gör de så på den skolan vilken bra idé! Vad roligt att just de får så bra resultat, hur skulle vi kunna ta efter dem.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards