Alla inlägg under november 2008

Av Camilla Edlund - 22 november 2008 20:13

Det var min morgon och eftersom jag var vaken tidigt åkte jag och släppte ut hästarna klockan sex som vanligt.

Vid tio åkte jag ut igen och mötte Veronica som också skulle rida. Det blev en tur efter vägen samt att vi red lite på Gillis lägda. Berta kändes lite stel i bogen och i bakdelen. Jag skulle gissa att hon hade lite träningsvärk. Det var ganska hårt underlag där vi red och det sliter ju lite extra på muskler och leder. Man vet ju själv hur det känns i benen efter att ha gått på betonggolv en hel dag.


Efter vi ridit så åkte jag hem och hämtade Ulf. Tillsammans åkte vi och hämtade 40 säckar spån. Det räcker väl i 2,5 månader eller så. Det betyder att vi måste hämta mer i februari.

Av Camilla Edlund - 21 november 2008 20:09

Det var fredag och dageb efter träningen. Jag hade planerat att rida lite lätt för att få mjuka upp musklerna lite på Berta men när jag väl var i stallet så kände jag att jag orkade inte. Var för trött helt enkelt.


De som vill veta hur det är med ögat kan jag säga att jag vaknade på morgonen med ögat helt igenmurat. Jag fick inte ens upp det. Fick gå och försöka blöta upp det "var" som samlats och torkar fast för att sedan försiktigt blinka upp en liten springa som jag kunde se med. Det var väldigt svullet och eländigt men eftersom jag är en snål jäkel så ville jag inte offra en karensdag på att vara hemma så jag åkte till jobbet ändå. Innan dagen var slut så såg jag riktigt bra.

Av Camilla Edlund - 20 november 2008 20:12

efter en hel dag på kurs var det äntligen dags för att åka på träning. Jag var lite halvrädd att det skulle bli inställt men det blev det som tur var inte.


Susade hem från träningen, kopplade på transporten och susade iväg till stallet. Klantigt som jag var så råkade jag få en hel näve spån i ögat när jag spånade upp tansporten så öga skvalade och rann från den stunden. Jag grät när jag körde till Gideå. Tårarna rann när Veronica hoppade och jag filmade och jag grät i stor stil hela vägen hem.

Efter att ha lastat ur hästen så åkte jag hem och kunde ta Joakims linsskölj och skölja ögat. Tyvärr blev det inte ett dugg bättre av det så jag sitter fortfarande med ett öga som skvalar och läker som ett såll och det andra kan jag blicka upp mot dataskärmen med och se vad jag skrivit. Jag får inte bort skräpet ur ögat så jag misstänker att något blivit skadat och att det är därför det skaver så hemskt. Det svider rejält när jag sköljer med linsvätska också.


Hur gick det för Veronica och Berta? Jo, tack det lilla jag spg med det ena ögat såg bra ut. Ni får snart se filmen. När jag nu ska kunna redigera den.

Av Camilla Edlund - 19 november 2008 19:34

Så var det onsdag igen. Hade problem att sova (det är väl stressen) så jag var uppe vid klockan två i natt och surfade runt på internet. Gick och lade mig igen vid halv fyra och somnade faktiskt. Man har tur ibland.


På kvällen åkte jag ut till stallet och red Berta. Jag red på lägdan bakom huset i lampskenet. Det gick ganska bra. Vi travade och galopperade samt gjorde några skänkelvikningar. Jag hade väldigt lite inspiration så det blev inte så mycket ridning.

Putsade tränset och sadeln inför träningen i morgon. De var så skitiga så man hade fått skämmas om man kom med det på en träning. Packade ner lite grejer så det ska gå fort i morgon. Jag ska på kurs hela dagen så jag kommer att få ligga på lite. Vi beräknar att lasta Berta senast tjugo över fem.

Av Camilla Edlund - 18 november 2008 21:27

Anledningen till att det blir så litet skrivet på bloggen nu är att jag åter igen sitter och skriver omdömen om eleverna. Den här omgången är det årskurs sju som ska stötas och blötas efter bästa förmåga. Det tar evigheter att skriva och man blir aldrig nöjd. Nu har jag suttit fem timmar i dag och tre timmar i måndags och jag är fortfarande inte klar. Räknar man ihop tiden så har jag suttit i ungefär tolv minuter per elev. Den tid jag har till förfogande är om man ska hårddra det exakt 7 minuter per elev. Då har jag säkert det ganska bra eftersom vi har hyfsat små klasser på den skolan jag arbetar. Tänk hur lite tid andra lärare har att skriva omdömen.


(Då har jag alltså räknat planeringstiden. Man kan inte planera en enda sak eller rätta en enda glosa den veckan man skriver för då har man redan gjort av med all tid)

Av Camilla Edlund - 17 november 2008 21:24

Jag släppte ut hästarna på morgonen innan jag åkte på jobbet. Hästarna var trötta och Berta låg ner i boxen när jag kom.


Veronica var och red båda hästarna på kvällen. Hon måste träna inför hoppträningen på torsdag. Det är inte bara att sätta sig upp och hoppa över hinder. Man måste ju känna hästen man sitter på också.


Jag å min sida satt på utvecklingssamtal för min dotter Sara. Svårt att sitta på dubbla stolar och försöka ser saker och ting både med föräldraögon och lärarögon.

Av Camilla Edlund - 16 november 2008 17:01

Det snöade ganska mycket i går och snön har faktiskt legat kvar hela dagen - inte så konstigt eftersom det är svinkallt ute.

Det var min morgon att släppa ut hästarna och efter jag gjort det gick jag och lade mig för jag var så himla trött. Inte så likt mig men jag börjar känna mig sliten. Jag låg kvar i sängen till klockan elva innan jag släpade mig upp och åkte ut till stallet. När jag kom dit strax före klockan tolv var Veronica redan där. Hon hade fixat och grejat med transporten.

Vi tog och bytte hästar i dag. Jag red ut på Amie och Veronica red Berta. Om gud är god är det nämligen hoppträning på plantskolan i Gideå på torsdag. Förhoppningsvis blir det inte inställt.

Det gick i alla fall bra att rida Amie. Hon var lugn och snäll och jag kunde träna på kvartsvändingar på fyrkantsspåret. Vi red på Gillis lägda och eftersom det var nysnö så kunde man lätt hålla reda på sina spår och titta hur man hade ridit. Ganska intressant och väldigt nyttigt faktiskt. Jobbade en del med att göra serpentiner över ridbanan och att få volterna helt runda. Det är lätt att man slarvar med det men ingången på volten ska ju vara precis där man också går ut från volten.

Jag var helt koncentrerad på min ridning så jag hann inte se Berta så mycket. Jag tror dock att det gick ganska bra för Veronica hade sporrar på sig och Berta var ganska framåt så då brukar hon vara rolig att rida.

Av Camilla Edlund - 15 november 2008 21:54

Har man problem att hitta fiffiga julklappar till vänner och bekanta vill jag gärna tipsa om denna hemsida


http://www.coolstuff.se/Alla_Produkter


Kolla in EasyCap Video capture. En grej där man kan överföra sina gamla filmer från videokasset till cd-skiva (via dator förstås). Det visste inte ens jag att det fanns! Jag gillar vattenmunstyckena också som lyser i olika färger beroende på om vattnet är varmt eller kallt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards