Alla inlägg under februari 2009

Av Camilla Edlund - 21 februari 2009 18:14

I dag skulle Veronica och jag rida ut i skogen på hästarna men vid halv elva ringde min farsa och sa att han funderade på att rulla uppöver och att han ville ha hjälp att köpa kläder inför nästa helg då han ska bort. Farsan har tänkt komma flera helger men jag har alltid varit uppbokad med träningar och tävlingar i olika omgångar så den här dagen kände jag att jag bara inte kunde säga att jag var upptagen. Det vore för hemskt taskigt, helst med tanke på att han fyller år i veckan här.


Alltså ringde jag Veronica och sa att jag var tvungen att tvärrida mycket tidigare än vad vi sagt så klockan elva var jag ute i stallet, tjugo över hade jag sadlat.


Berta var pigg, pigg, pigg... Det blev lite rodeoridning ett tag för hon sparkade bakut och bockade lite nu och då men det var aldrig någon fara för att jag skulle åka av, hon var bara så pigg och hade mycket energi i kroppen. Red en stund på banan innan jag gick in igen efter att ha travat och galopperat en del.


Klockan ett var jag i stan och träffade min far, samt min systerdotter Isabell. Vi hade en trevlig stund där han bland annat bjöd på fika. Sedan följde de med hem till Husum där jag bjöd på mat och vi planerade en stuga  som vi funderar på att bygga till sommaren.


Hästarna fick gå in tidigt i dag för det blåste så in i bomben. De tyckte det var lite läskigt med all blåst så de sprang genom skogen när jag visslade och höll nästan på att springa över mig i iver över att få komma in.


Väl hemma stod jag framför spegeln och höll på att rengöra mellan tänderna med tandtråd. Jag har haft lite värk i en tand ett tag och plötsligt står jag med en stor tandbit i handen som ramlade bort när jag var där och filade med tandtråden. Typiskt. En till kul utgift.

Av Camilla Edlund - 21 februari 2009 09:13

Festen blev jäkligt lyckad måste jag säga. Alla hade klätt upp sig mer eller mindre och en av mina arbetskamrater hade till och med hyrt en riktig galablåsa i silver och dunfjädrar. Hon var jättefin och såg ut som värsta filmstjärnan.

Jag har lånat en glittrig paljettklänning men när jag stod framför spegeln här hemma så fick jag kalla fötter. Det kändes konstigt att se ut som en levande discokula hela kvällen så jag valde en svart utstyrsel i stället och vräkte på med diverse tillbehör i stället så som lösnaglar, lösögonfransar och en gulddiadem. Ja, herregud vad vi såg glammiga ut. Men jag ångrade lite att jag inte tog glittriga klänningen. Det hade varit jäkligt kul.

Av Camilla Edlund - 19 februari 2009 18:30

I morgon ska det bli fest med arbetskamraterna på jobbet. Temat är "glamour" och det var jag som var dum nog att komma med idén. Jag säger dum för jag var nämligen till stan i dag och vid sådana här tillfällen märks det att Ö-vik är litet. Det fanns typ inga glammiga kläder att köpa. Fjäderboerna lyste dessutom med sin frånvaro så det blir till att gå  hem och göra en tolkning av temat glamour som inte har så mycket glitter i sig. Köpte dock en typ tiara men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den.


Googlar man dessutom på ordet glamour så får man förvårnadsvärt många träffar på porrbilder och sådant. Inte visste jag att porr var glamoröst. Tänk vad lite man vet... eller så är det de som lagt ut bilderna som missuppfattat ordet.


Stressade ut till stallet på kvällen och tog in hästarna. Det började snöa igen när jag var där ute. Typiskt.


I morgon bitti kommer dessutom hovslagaren klockan åtta.

Av Camilla Edlund - 18 februari 2009 19:34

I dag var det slaolmresa till Solberg på skolan. Det är näst intill en löneförmån att få vara ute hela dagen och umgås med ungdomarna på skolan. Men det är klart, det är ju en hel del jobb också och ganska stort ansvar.


På kvällen åkte jag, lagom mör efter slalomåkningen, ut till stallet för att rida. Jag red på den skottade ridplanen och det gick väldigt bra. Berta har tappat en framsko  så man kan inte rida så hårt, men lite skritt och trav blev det och hon kändes urtrevlig att sitta på.


Nu har jag tagit ett varmt bad och sitter för närvarande i vår massagestol för att massera mina muskler. Det kommer väl att kännas att man åkt skidor i morgon när man ska upp ur sängen.

Av Camilla Edlund - 17 februari 2009 18:31

Vädret beslutade att ge mig en fet face slap i dag. Jag klagade i går på att det var så kallt (-18) och då kontrade moder natur med -29. Då framstår ju -18 som en mild västanvind i jämförelse, rena rama tövädret skulle man kunna säga.


Hur som helst. Det blir inget stallbesök i dag. Jag har haft fullt upp hela dagen. Var till Umeå och lyssnade på ett föredrag om Europeisk språkportfolio som två representanter från Skolverket höll i. Intressant... Det här blir något man måste börja ta tag i inför framtiden.


I morgon blir det Solberg. Det har varit lite kalabalik runt den resan på skolan och jag var jäääätteglad att jag inte var inblandad överhuvudtaget. Men nu får jag i alla fall en resa till Solberg och det kommer att bli jättetrevligt.

Av Camilla Edlund - 16 februari 2009 16:12

Nu är jag j**ligt less på att det alltid är så kallt hela tiden. -18 i morse när jag släppte ut hästarna och svinkallt. Jag muttrade inga fina svordomar kan jag berätta.


Vid tretiden på jobbet ringde telefon. Då hade hästarna smitit ut ur hagen och var borta hos grannen. Det var till att sätta sig i bilen och köra till stallet för att ta reda på dem. Jag hade bara jobbkläder på mig och gympadojor så jag kollade aldrig var i staketet de gått igenom. De får jag göra ikväll i stället när jag tar in dem. Jag stängde för så att de bara kan gå på en viss del av hagen och sedan släppte jag ut dem där igen. Kallt som tusan var det om händerna när man inte ens har handskar

Av Camilla Edlund - 15 februari 2009 16:48

Så var det söndag och dags för banhoppning. Vi var med i första gruppen och skulle rida klockan nio på morgonen så det blev till att kliva upp tidigt som attan. Ingen vila här inte bara för att det är helg!


Hoppningen gick bra tycker jag. Berta var trött men samtidigt mer avslappnad än vad vi sett henne tidigare. Det har ju inte blivit så mycket tränat nu när man bara har kunnat rida runt, runt ute på lägdan så det blev lite hårt med tre träningsdagar på varandra. Men å andra sidan var det bra det också för nu orkade Berta inte vara spänd så då kunde hon börja slappna av.


Per tyckte vi kunde träna på att länga galoppen, träna distanser och att hon kan hoppa av lite längre ifrån hindren än vad hon gjorde där på träningen. Visst, det kan man göra men Berta är så otroligt annorlunda att rida hemma mot vad hon är att rida borta. Hemma har hon långa galoppsprång, kan hoppa av långt före hindret och där har hon mer fart. Det är väl till att träna på att åka bort och få ridningen borta lite mer lik som den är hemma.


Dessutom tyckte Per att vi borde klippa Berta om hon ska orka vara med på sådana träningar. Jag är inte så positivt inställd till klippningar av hästar. Jag tycker att det ser fult ut och att det blir en massa jobb med att ha på olika täcken hela tiden. Dessutom så när Berta är hemma så kan hon vara så himla pigg och hästar blir ju (ofta) ännu piggare när de är klippta. Kul att rida hemma då.

Men vi ska ju vara med på träning i Vännäs för Erik Berggren så det blir väl att försöka svälja sitt motstånd och försöka klippa. Suck.


Efter ridningen så åkte jag hem med transporten. Den har stått hos Kurt ett par dagar nu och jag körde typ fram den från ett djupt snötäcke i torsdags så att få in den blev ett helt äventyr. Så äventyrligt att Ulf (som fick äran att backa in den) fick närkontakt med hängrännorna på garaget och gjorde en fiiiin reva längs kanten på toppen av transporten. Hmmm...


Vi var så jätteglada att vi kunde rida tidigt på söndagmorgonen så att man skulle ha tid att göra annat under dagen. Detta "annat" har för mig bestått i att ligga på soffan och sova till klockan tre. Jag är såååå himla jättetrött.


Nu ska jag se på världscupen i hoppning på kanal 1. Sen ska jag ta in hästarna.

Av Camilla Edlund - 14 februari 2009 19:29

Alla hjärtans dag i dag och jag fick minsann ett par örhängen i guld av Ulf. Tack, tack snälla Ulf.


Vi har varit till Svedjeholmen på ÖOR och hoppat för Per Dalhgren. Det gick väldigt bra. Berta såg fin ut och det klappade stolt i hjärtat nu när det gick så bra. Lite trött var hon kanske men det såg väldigt fint ut i alla fall. Film finns på hemsidan. Den är för stor för att ladda upp på Youtube.


Benen såg bra ut och det såg inte alltför ansträngt ut när hon hoppade. Det var ju ganska låga hinder också så det tar inte på så mycket.


Jag kan även rapportera att vi fått en ridplan uppskottad så nu kan man rida där. Det har varit lite si och så men ställen man kan rida på nu på slutet så den ridplanen var mycket uppskattad. Jag har inte sett den själv så jag vet inte hur stor den blev men den blev säkert bra.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards