Alla inlägg under juli 2008

Av Camilla Edlund - 18 juli 2008 18:35

I morse åkte vi in till stan för att köpa saker till transporten men det fanns just inte det vi sökte så jag kom bara hem med spray mot insekter till hästen samt en ny mobiltelefon. Ulf hade bråttom hem tydligen så vi gjorde knappt hälften av de ärenden jag hade tänkt. Jag får åka själv till stan någon dag.


Väl hemma åkte vi till Bäcklunds och köpte färg. Sen blev det till att täcka alla detaljer som inte skulle målas med maskeringstejp. Jag torkade av transporten med en fuktig trasa för att få bort dammet från när jag slipade igår och sedan väntade jag någon timme innan jag började måla.

Det gick över förväntan att måla så nu är transporten vit och fin.


Jag har inte ens varit ut till hästarna alls i dag. Det har inte funnits någon tid. Det har varit fullt upp hela tiden.

Av Camilla Edlund - 17 juli 2008 20:13

Ja, hu, i dag är ännu en dag som jag hållit på med än det ena än det andra. Det var hästpyssel i morse och sedan har jag hållit på med transporten hela dagen. Jag har tagit bort alla klistermärken och stripes. Det tog en halv evighet och jag har skitont i händerna. Sedan har jag tagit en slipmaskin och slipat utsidan så att färgen ska fästa bättre när jag ska måla. Tjugo över sex var jag klar och då bytte jag till hästkläder och for ut och red.


Berta och jag gav oss iväg efter vägen. Berta var stencool och var hur seg som helst. Men vi travade och galopperade efter vägen i alla fall så det blev lite fart.


Nu ska jag fräscha upp mig lite. Det kan behövas efter allt detta jobbande.


Jag har beställt nya stripes och de kommer till veckan.

Av Camilla Edlund - 16 juli 2008 19:04

I dag har jag fått mycket gjort. I morse släppte jag ut hästarna som fått stå inne i natt. Sedan mockade jag och därefter tog jag och röjde undan en massa saker som vi haft liggande framme i stallet nu så här på sommaren. Det blev ganska fint när jag var klar.


Mitt på dagen så var jag och tittade till hästarna och då passade jag på att flytta alla hinder vi haft på Gillis lägda till lägdan vid huset. Det är bara där man kan hoppa nu eftersom gräset är för högt och det är lite för tuvigt på Gillis lägda.


Väl hemma igen så jagade jag ut Ulf till min hästtramsport och fick honom att justera dörren. Det har varit en springa längst upp på dörren och där har det dragit in ganska mycket luft. Det är åtgärdat nu. Jag har dragit ut mattan och ska skura insidan. Någon dag framöver ska jag ge mig på att måla utsidan också. Jag ska få se bara om jag får tag på några nya stripes så man kan göra snyggt och inte behöva måla "runt" stripsen.


Senare på kvällen så gav Veronica och jag ut oss på en ridtur. Först en sväng efter vägen och sedan lite hoppning på lägdan. Jag hoppade bara några få skutt och sedan fick Veronica ta över Berta. Efter några vändor så blev Berta trött tror jag. Hon behöver få upp sin kondition lite. Hennes stora mage gör väl sitt till också. Det är jobbigt att dra runt på en gräsmage och dessutom hoppa. Hon har mina sympatier. Jag vet hur det känns ;))

Jag tyckte i alla fall att Berta kändes riktigt bra att rida. Hon hade bra bjudning och var på hugget. Lite annorlunda mot igår.

Av Camilla Edlund - 15 juli 2008 21:15

Åsså är jag irriterad på att man måste börja använda Windows live mail eftersom man inte kan lägga till nya konton i sitt vanliga mailprogram (Incredimail). Jag gillar inte Windows live mail. Det är mycket mer omständigt att spärra avsändare så jag misstänker att alla de där jäklarna som sitter och skickar spam har varit med och sponsrat programmet.


Av Camilla Edlund - 15 juli 2008 20:48

Åsså är jag jätteirriterad att det är en av de största hästarremangen i Sverige i Falsterbo den här veckan och så är det näst intill ingen tv-bevakning. Två ynka tv-sändningar på en hel veckas tävlingar. Men en massa annan skit och repriser från stenålder kan de visa!

Det finns så vitt jag vet ingen web-tv man kan titta på heller. Morr...

Av Camilla Edlund - 15 juli 2008 20:30

När man har hästen så som vi har ute i Kasamark blir det mest ridning efter vägen eller på en lägda. Det är svårt att ställa och få Berta rak eftersom man inte har så mycket att gå efter så det blir ju en liten chock när man kommer på tävling eller träning och ser vad snett Berta går.

I dag satte Veronica och jag upp en lite provosorisk ridbana. Det var ett par stolpar på en gräslägda och en vit platt strömtråd runt. Sen tog vi och hämtade båda hästarna och red.


Berta var hur seg som helst och gick inte fram alls. Jag fick jaga runt henne och hon var hur sned som helst och sprang mest på dubbla spår hela tiden. Jag fick ge upp alla funderingar på finlir utan satt bara och försökte få lite bjudning framåt och att hon skulle räta ut sig i och med det.

Jag jobbade på som bara den. Det var den jobbigaste ridningen på länge, men det är väl det här Berta behöver träna på (och jag med uppenbarligen).

I slutet så satte sig Veronica upp på Berta och kände på henne lite.


Precis när vi tagit in hästarna och sadlat av dem så började det regna ute. Vilken tajming.

Av Camilla Edlund - 14 juli 2008 09:34

Vilken dag! Först var jag ut till hästarna på morgonen och sedan har det varit något hela dagen. Vi var ut till Bruksgodset och åt lunch, sedan när vi kom hem så bestämde sig Ulf och Roine för att utrota getingbo de upptäckte i går i vårt uterum. Getingarna hade byggt bo i en hurts som vi ställt dit men som vi inte har några saker i. Planer gjordes upp och Ulf som är maniskt rädd för getingar klädde på sig ordentligt med kläder. Med hjälp av en tvättlina som bundits fast i öppningsknoppen drogs lådan med getingbo ut. De var stort som en honungsmelon ungefär. Sedan tejpades en sprayburk med radar på en låååång pinne och de tryckte sprayburken mot hurtsen för att få den att spraya. Det såg jätteroligt ut när den skräckslagne Ulf stod där med en hur lång pinne som helst och sprayade och samtidigt skulle hålla koll var alla getingar tog vägen. Jag stod nämligen på första parkett och tittade ut genom fönstret - i säkerhet. Senare var syrran där - barbent - och kollade läget. Joakim fick den stora äran att lägga boet i en plastpåse med hjälp av grilltången.


Sedan var det middag och därefter skulle Ulf och Roine ut och fiska i älven här nedanför. Roine är en som fiskar jämt och älskar att fiska. Ulf han fiskar mest bara om någon annan frågar om han vill.

Ulf var i alla fall den som fick fisk. Tre stycken - varav en stor gädda där spö gick av när han tog in den. Han tog en bild på den och den var ordentligt stor. Roine fick ingen fisk alls.


Helen och jag satt och pratade och hade trevligt här hemma medan de fiskade. Vi satt i campingstolar  bredvid husvagnen så att hundarna skulle få lite sällskap. Vi gick in vid tio ungefär och då hade det hunnit bli ordentligt kallt. Fatta vad stel i lederna jag var då. Jag stapplade fram. Men roligt hade vi i alla fall. Sen satt vi inne när Ulf och Roine kom tillbaka från fiskningen tack och lov. Det blev ganska sent innan vi gick i säng.

Av Camilla Edlund - 13 juli 2008 10:00

Min syster och hennes famlij ska komma förbi i dag så jag har städat och putsat överallt samt lagat mat så det ska finnas. Jag lagade Tacopaj för det är så enkelt att spara och ta fram vid lämpligt tillfälle.


De kom vid halv åtta och det var full fart direkt. De har ju tre hundar så det blir lite spring innan de finner sig och går och lägger sig.


Berta har fått vila.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards