Alla inlägg under augusti 2008

Av Camilla Edlund - 25 augusti 2008 21:47

Japp, och i dag körde skolan igång med en rivstart. Det är fantastiskt roligt att träffa eleverna igen. Man glömmer lätt bort hur roligt det är att jobba med ungdomar när man drunknar bakom ton av rättning senare på terminen.


På kvällen åkte jag ut till Berta. Veronica hade besök av en klasskompis så vi hade lite ridning tillsammans på lägdan innan Veronica sedan hoppade med både Berta och Amie. Berta var som en blixt och hoppade som en tiger över hindren. Det gick lite väl fort ibland så Veronica hade det hon gjorde när hon skulle få bra svängar. Hon hoppade runt 90cm -1meter på de högsta hindren.

Därefter hoppade hon Amie och det gick lite segt det första hoppet men sedan var även Amie som en tiger och hoppade som bara den.

Av Camilla Edlund - 24 augusti 2008 19:19

Söndag... måndag i morgon. Suck.

I dag tog jag och mötte upp Veronica vid femtiden och vi sadlade hästarna och gav oss iväg efter vägen. Dagens mål var att rida bort till Skillingen och tillbaka.

Det var ett par sega hästar vi satt på. Det gick hemskt långsamt och båda två såg ut som de hade sålt smöret och tappat pengarna. Vi skrittade och travade efter vägen och vi galopperade en liten, liten bit. Väl framme vid sjön så gick Veronica och Amie ut i vattnet och Berta och jag blev kvar på stranden. Jag var inte helt säker om hon skulle gå ut eller vad hon skulle göra för hon är inte så jätteförtjust i vattenpölar och sådant, men till min förvåning så gick hom faktiskt ut. Där stod vi - två hästtjejer på varsin häst en ljummen augustikväll. Fatta vad mysigt det var! Berta grävde i vattnet med hoven så det stänkte upp under magen på henne. Men annars var det tyst och stilla. Vi stod i vattnet en stund innan vi red hem igen. Hästarna var lite mer på hugget nu än när vi red bortöver och nu mötte vi naturligtvis en massa bilar, en motorcykel och en unghund. Men det gick bra det också som tur var.

Av Camilla Edlund - 23 augusti 2008 20:27

Den här dagen har varit seg. Jag har mest legat på soffan och vilat. Det gäller att ladda så man är pigg inför skolstarten. Det enda jag gjorde var att åka in till stan en sväng.


På kvällen så red jag Berta. Jag tog och ställde upp några hinder på lägdan nedanför vägen. Jag gjorde bland annat en oxer där jag drog ut hindret så det blev lite avstånd mellan hinderstöden. Berta har ju inte hoppat så många oxrar så den tekniken behöver hon nog träna på.

Jag började med att rida fram i vanlig ordning. Berta var rolig att rida för så fort vi kom ner till den lägdan och hon såg hindren så blev hon förväntansfull och framåt. Det var bara att styra runt henne och njuta.

Efter uppmjukning så satte jag igång att hoppa. Jag har lagt upp hindren så de låg på mellan 60-70 cm. Inte så högt men bra träning.

Det gick jättebra att hoppa måste jag säga. Berta hoppade och var så glad. Hon bara sökte nästa hinder och nästa hinder och nästa... superkul. Jag hoppade som en liten bana som jag hade tänkt ut. Det enda som var svårt var att hoppa och landa i vänster galopp och få svängen rund och fin. Men över hindren var det inga problem.

Sedan gav jag mig på den utdragna oxern. Första gången blev det ett kråksprång där hon hoppade rätt upp och rätt ner men turligt nog så kunde jag följa med ändå så jag störde henne inte. Nästa gång vi red mot hindret gick det bättre och det blev bättre flyt.


När det gick som bäst så slutade jag hoppa och travade av henne istället. Berta var på hugget och ville hoppa mera så det kändes roligt. Det ska vara roligt för hästen att hoppa och den inställningen tror jag faktiskt vi lyckats få hos Berta.

Hon var helt avslappnad när vi gick in. Då hade hon frustat och stönat som bara den. Jag stod och kliade henne en stund inne i boxen och hon var så kärvänlig så.

Av Camilla Edlund - 22 augusti 2008 09:36

Det blev fullt upp på jobbet även i dag. Timmarna bara flööög iväg och det var bara att konstatera att man inte skulle hinna allt man skulle behöva göra innan skolstarten på måndag. Suck.

När jag kom hem från skolan så tog jag och ringde tandläkaren och fick komma direkt. Det visade sig att det blivit varbildning under tandroten så jag fick ett recept på penicillin som jag ska äta några dagar framöver. Suck.


Sedan tog jag och åkte ut till stallet för att rida. Berta har äntligen börjat gå ur brunsten så hon var lite lugnare och inte så skvättig. Det gick faktiskt riktigt bra att rida. Berta lyssnade uppmärksamt och hon ville gärna försöka göra det jag krävde av henne. Vi red på Gillis lägda och jag tränade böjning och ställning igen. Jobbade upp henne i en "hög" form en kort stund för att få henne att balansera sig på bakdelen och det var jobbigt för henne. Jag gav henne mycket beröm och många klappar på halsen så hon försökte verkligen. Efter det fick hon gå i en låg form och sträcka ut ryggmusklerna och sedan gick vi hem. Hon var så avslappnad och trevlig vid det laget så det var en ren fröjd att rida henne. Kul.

Av Camilla Edlund - 21 augusti 2008 19:18

Det har regnat något så kopiöst i dag. Jag satt på möte på Husumskolan och rätt vad det var så öppnades himlens skyar och det vräkte ner. Det var som att sitta på andra sidan ett vattenfall. Min tanke gick ju till hästarna naturligtvis så när mötet var över skyndade jag mig förbi hästarna (stallet ligger lyckligtvis i samma riktning som min riktiga arbetsplats). Engla hade lyckligtvis flyttat över hästarna till vinterhagen där det finns lite mer skydd så jag kastade ut lite hö till dem och åkte vidare.


På eftermiddagen hade vi träff med facket i stan. Det var en information om Dialogen - ett sätt att diskutera och få fram en jämn arbetsbelastning. Jag har varit på den informationen förut i våras men då var den för fackombud och skolledare. På mötet i våras var det en representant från facket och en från arbetsgivarna som höll i informationen och jag måste säga att den var inte lik den information vi fick i dag. Jag är inte förvånad över att det blir krockar på arbetsplatserna mellan arbetsgivare och arbetstagare om man inte fått samma information. Konstigt. Eller så har jag hört så in i vassen fel i våras. Jag hade min dåvarande rektor bredvid mig så jag kanske måste ta och fråga henne hur hon uppfattade det på det mötet. Eller så vad det så att det var både fack och arbetsgivare där så båda dämpade och lindade in sina förklaringar runt dialogen.

Av Camilla Edlund - 20 augusti 2008 20:19

I dag har det varit fullt upp på jobbet. Jag har haft ont i käken och i örat efter gårdagens rotfyllning så jag har inte legat på topp. Det är svårt att tänka och komma med bra saker när det enda man kan tänka på är värken i örat. Det bådar inte gott. Går det inte över så får jag väl ringa tandläkaren igen.


Efter jobbet åkte jag ut till stallet och red Berta (vid halv sju typ). Jag red på Gillis lägda och jag försökte rida lite efter de instruktioner vi fick av Eva Jonsson - att rida Berta lite utåtställd i höger varv bla i galoppen. Det gick väl inte så himla bra. Det är svårt att få henne att ta hjälperna så hon verkligen springer utåtställd. Det blir liksom bakåtvänt för henne.

I alla fall - när jag rider som bäst där på lägdan så ser jag en bil komma körande och när den liksom "ser" mig så stannar den och står still i höjd med Gillis hus. Därefter backar den in på gården till det huset som står på andra sidan vägen och står där ett tag. Jag tänker inte mer på det utan rider på. Sedan kliver en kvinna ur bilen och går mot det grå huset som ingen bor i så jag trodde hon skulle in där, men nej... i stället ställer hon sig liksom bredvid det huset och ställer sig och spanar dels på mig och dels på lägdorna på andra sidan ån. Jag tänker att det kanske är någon jag känner så jag börjar trava mot vägen och tror att personen ska komma och möta mig, men så blir det inte. I stället så går kvinnan bort på vägen och ställer sig och tittar in i skogen borta vid mötesskylten. Då rider jag mot stallet i stället och när jag gör det går personen och sätter sig i bilen och kör mot Husum. Konstigt.


Efter jag ridit klart och gjort kväll med hästarna så tog jag och gick bort till stora sommarlägdan och tog in all övertråd och mer än hälften av all undertråd. Det tog en timme. Jag kommer inte att bära in stolparna eftersom jag får så ont i kroppen av det.

Av Camilla Edlund - 19 augusti 2008 19:52

I morse hade jag tid hos tandläkaren för att rotfylla tanden som jag hade ont i tidigare. Inte så kul.

Sedan åkte jag till Gideågården på föreläsning som var gemensamt för hela skolområdet.

Efter lunch åkte jag ut till hästen. Jag sadlade Berta och gav mig iväg efter vägen för att rida. Berta är brunstig och skvättig så det var en lustig historia - eller ja, lustig och lustig. Det var lite skvättigt men det gick ganska bra. Jag försökte galoppera så mycket som möjligt för att få ur lite energi ur Berta så hon skulle stå lugnt när hovslagaren kom.


Det gick bra att sko. Det var mest mot slutet när hon var less och hade tappat tålamodet som jag var tvungen att muta henne med morötter och äpplen.


På eftermiddagen sedan som kom min arbetskamrat Titti och hennes sambo för att titta på bilen som står i porten.

Av Camilla Edlund - 18 augusti 2008 19:49

Det blev verkligen en intensiv första dag på jobbet. Det var mycket som skulle gås igenom och det var tur att Kicki och jag förberett oss. När jag kom hem så somnade jag på soffan framför tvn. Det var tur att det var Veronica som skulle ta in hästarna för jag var helt utslagen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards