Alla inlägg under mars 2008

Av Camilla Edlund - 21 mars 2008 05:30

...och inte en påskkärring i sikte. Jag undrar jag om det är en utdöeende tradition eller om det är så att det bor så få barn i lämplig ålder på den här gatan så vi inte får något besök av dem.


Jag släppte i alla fall ut hästarna i morse. Veronica följde med Anna-Lena ner till Örebro och de åkte typ fyra på morgonen.


Planerar en resa till Sundsvall (mest eftersom jag lovat Sara). Jag får nog åka när vi fått lön för just nu ser det magert ut på kontot. Det blir inga utsvävningar på några dagar. Hmm....

Av Camilla Edlund - 19 mars 2008 09:46

Vissa dagar är det bara så fruktansvärt roligt med egen häst. I dag var en sådan dag. Jag hade nästan glömt bort hur kul det kan vara. Jag släppte ut hästarna på morgonen och åkte tillbaka klockan åtta när jag skjutsat ungdomarna dit de skulle.


Jag sadlade Berta och red ner till lägdan nedanför vägen. Berta var pigg - superpigg och glad så det var väldigt enkelt att rida fram. Hon gick på av sig själv och när jag galopperade kunde jag stå i lätt sits och bara styra - det ni! Efter ridpasset så skulle jag skritta en bit efter vägen. Det tyckte Berta var mycket jobbigare än ett arbetspass på lägdan. Jag fick vara lite bestämd och då gick det bra trots farliga brevlådor och sopkärl. När vi kom tillbaka så var hela hästen genomsvettig.


Nu ska jag till jobbet och klockan två åker jag på fackmöte. Kul.


Men som sagt, det var en bra dag. Jag är nöjd. Det var så himla härligt att rida ganska kravlöst och märka att Berta tyckte det var roligt.

Av Camilla Edlund - 18 mars 2008 19:34

Det verkar inte bättre än att vintern har börjat om. Det känns som ett bakslag. Jag hade redan funderat på att ställa ut den stora vattentunnan istället för att bära ut hinkar med vatten i hagen varje dag, men det går ju inte om det ska vara kallt.


Jag släppte in hästarna i kväll. De såg oförskämt pigga ut måste jag säga. På förmiddagen i morgon ska jag försöka rida Berta. Hoppas att det går bra och att hon inte är alltför pigg.


Av Camilla Edlund - 17 mars 2008 17:41

Det är lite segt på jobbet nu när det snart är påsklov. Man går liksom och bara väntar på att det ska bli lov.

Jag släppte i alla fall ut hästarna på morgonen. De var väldigt nöjda över att få komma ut. Jag var inte ut någonsting på kvällen utan satt med lite jobb här hemma och sedan tittade jag på hockey. Kul att det gick bra för MODO.

Av Camilla Edlund - 16 mars 2008 15:53

I dag var det riktigt fint väder. Lite kallt på morgonen men det blev sol och plusgrader mitt på dagen.

Vi passade på att ställa fram lite hinder och hoppa lite. Berta var pigg, det märkte jag redan när vi värmde upp. Hon ville gärna galoppera och gjorde det ganska långa stunder. Det kan ha berott på att Veronica och Amie var och red samtidigt så Berta ville hemskt gärna vara där de var.


Vi var och red på nedsidan av vägen där jag red igår. Underlagwt var bra, men blev lite moddigt mot slutet då solen kom fram. Det gick väl inte allra värst bra för mig att hoppa. Det sitter i huvudet på mig och det är som att när jag rider mot hinder som är lite mer avancerade så vill jag inte riktigt över. Vi hade nämligen satt fram två rättuppstående och en parallelloxer med galoppbom. Rättuppstående går bra att rida mot, då rider jag med okej självförtroende men när vi ska mot galoppbommen och det så blir det bara kaos och då lade vi ändå ner en bom på hindret så det blev ett vanligt rättuppstående. Berta och jag hoppade rätt upp och rätt ner, bröt åt sidan, krumsprång och allt jäkla möjligt innan Veronica hotade mig med ett straff och då kunde jag ta tag och rida rätt mot hindret. Suck. Det känns lite pissigt för jag vill inte lära Berta några dumheter eller att hon ska bli feg mot hinder så därför fick Veronica sätta sig upp och rida Berta över alla hinder. Stackaren fick verkligen rida till Berta så båda två var genomsvettiga mot slutet.

Nu har jag bestämt mig för att bara hoppa enkla rättuppstående eller kryss som jag kan rida mot med självförtroende och försöka rida bra. Jag ska inte krångla till det. Dessutom ska jag satsa på markarbete (eller dressyr) ordentligt och verkligen få till det.


Sedan hoppade Veronica med Amie. Hästen tycker att det är superkul så hon tar i för kung och fosterland, men jag tycker att Veronica red bra.De sista sprången såg fina ut.

Av Camilla Edlund - 15 mars 2008 11:13

I dag var Berta helt underbar att rida. Hon hade väl sprungit av sig allt bus i går skulle jag tro. Jag red på lägdan nedanför vägen och det var perfekt underlag med ganska hård fast snö som gav bra grepp.

Jag tränade att rida volter, volt tillbaka och serpentinbågar. Dessutom galopperade jag några varv åt båda hållen. Förutom det så tränade jag lite skänkelvikning. Jag har ingen aning om hur man lär ut det till en häst så jag går mest på känsla. Jag försöker vara övertydlig i mina hjälper och jag tar och använder mig av min kroppsvikt och lutar åt det håll jag vill att hon ska gå. När jag känner att hon gör ett korrekt skänklevikningssteg så får hon massor av beröm. Det går bäst åt höger men det är näst intill omöjligt att göra skänkelvikning åt vänster. Då tränger hon sig nästan mot skänkeln istället för att gå undan för skänkeln. Jag tror nog att hon kommer att lära sig det här så småningom. Jag ska fråga Veronica om vi kan vara två någon gång så att en person kan stå på marken och hjälpa till.

Av Camilla Edlund - 14 mars 2008 19:19

I dag blev jag lite sur på Berta. Jag tog ut henne för att tömköra på lägdan. Det kan ha varit en miss av mig att jag inte satte upp lyset, men jag tänkte att det var ljust ute ändå så att jag skulle klara mig.

Men Berta hon var svår att tömköra. Hon rusade förbi den lilla dungen med ett träd och en sten (de såg väl farliga ut i det skumma ljuset) och sedan började hon stegra sig och fjanta varje gång hon travade förbi dungen. Jag försökte att inte bry mig utan fortsatte som vanligt men tillslut höll hon på och greja så mycket att jag blev arg och styrde ut henne i djupsnön på lägdan och så fick hon springa där till hon lugnade ner sig (det gick ganska fort för det var tungt att springa). Jag var ordentligt sur på henne och tyckte att hon var väl fjantig. Sedan tog jag tillbaka henne där det är upptrampat och så fick hon gå fint några varv innan jag gav mig och vi gick in. Berta var ganska svettig av det arbetspasset. Jag hade inte tänkt att det skulle vara så jobbigt men vad gör man när hästen är knappt styrbar? Hon var då billig när vi gick in, men sedan när vi stod och gosade inne i stallet som vanligt så var hon sitt vanliga tillgivna jag så då blev det lite bättre. Hoppas att hon är trevlig i morgon när jag ska rida.


Jag träffade Jessica på ICA och hon sa att hon funderade på att komma och titta på Berta. Det hade varit jättekul. Jag sa att hon kunde komma till påsk, men det går bra på söndag också.... Hör bara av dig.

Av Camilla Edlund - 13 mars 2008 21:10

Det är mars... och det märks på katten våran. Han vaknar vid fyrasnåret varje morgon och väcker gladeligen Ulf eller mig genom ett speciellt genomträngande jamande. Inte så kul. Jag kan absolut inte somna om efter detta så jag sitter och äter frukost och läser tidningen i evigheter. Sen är jag hur trött som helst på kvällen. I och för sig kan det vara så att jag skulle ha vaknat klockan fyra varje natt i alla fall, men nu när jag har katten att skylla på så gör jag det.


Jag har inte varit ut till stallet idag. Jag släpper ut och tar in i morgon i stället. Ska försöka motionera Berta lite på kvällen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards