Alla inlägg under januari 2009

Av Camilla Edlund - 23 januari 2009 20:00

Hu, nu börjar jag bli mosig i huvudet. Jag har någon förkylning i kroppen som gör att hjärnan är som äppelmos. På vägen hem från jobbet kunde jag knappt hålla ögonen öppna, så trött var jag.


Släppte ut hästarna i morse och de var snälla och lugna. Veronica tog in dem på kvällen. Jag sitter mest och degar framför datorn. Längtar till klockan närmar sig läggdags. Man kan ju inte lägga sig hur tidigt som helst på en fredagkväll.

Av Camilla Edlund - 22 januari 2009 19:32

Berta och jag har aldrig ridit efter vägen på kvällen, men i dag bestämde jag mig för att det skulle bli av. Vägen är upplyst av gatlysen förstås så det är inte helt mörkt men lite läskiga skuggor blir det. Jag sadlade på Berta och red ut. Vi red mot Gillis uppför backen där och tillbaka ett par varv. Fram och tillbaka efter vägen och vid varje vändning gjorde jag framdelsvändning. Det gick bra och Berta var lite svettig på halsen när vi kom in efter en halvtimmes ridning. En lämplig ridtur. Att det var milt och skönt ute gjorde sitt till att det blev en mysig tur.


Fixade och donade lite i stallet sedan. Stressade inte utan det fick ta den tid det tog.

Av Camilla Edlund - 21 januari 2009 20:14

Stress, stress. Veronica och jag hade bestämt att vi skulle rida tillsammans i dag och det helst så tidigt som möjligt så hon kunde få komma hem i rimlig tid. Typiskt nog blev det en stadsresa för mig efter jobbet så det var med andan i halsen jag kom till stallet halv sex. Veronica ville helst vara hemma till klockan sex men kom nog inte hem förrän typ tjugo över eller så.


Vi red i alla fall på lägdan bakom huset. Det har snöat och drivit ganska mycket så hästarna fick pulsa i början innan de hade trampat upp en liten stig. Man får vara lite försiktig med djupsnö. Jag har hört talas om hästar som "gått in i väggen" av överdrivet pulsande och har måsta vila länge för att återhämta sig. Därför red Veronica och jag mest bara runt, runt i samma spår i typ en kvart. Sen fick det vara bra. Man kan inte tro det men det var ganska nyttigt att rida efter varandra runt i samma spår. Berta som låg som nummer två ville gärna haka på Amie och jobbade därför mycket bättre än vad hon vanligtvis gör. Hon kan vara lite lat (inte helt olik sin ägare).


Plusgrader i morgon. Man får hoppas att det inte blir isgata överallt. Det är så tröttsamt.

Av Camilla Edlund - 20 januari 2009 21:50

Det blev en kort tömkörning av Berta i dag. Jag skulle åka med Sara på gymnasieinformation på kvällen och vi skulle vara klockan 19:00 på Parkskolan så jag hade inte alls mycket tid. Jag var stressad och det kändes inte alls kul att ta och sela på Berta, men då gjorde Berta som vanligt, hon gjorde mig glad. Hon var jättetrevlig och följsam att tömköra. Svansen var lätt upplyft och hon stortrivdes. Det såg så trevligt ut där hon sprang att jag var bara tvungen att stressa av och bara njuta. Jag undrar om man kan ta ut någon sorts terapiersättning av kommunen? Det är tack vare hästen som man står på benen och inte går in i väggen som så många andra i mitt yrke. Det borde väl vara värt något.

Av Camilla Edlund - 19 januari 2009 06:29

Dagen var rätt händelselös förutom det vanliga arbetet och utsläpp av hästar.


Jag kommer nästan inte åt min dator numera eftersom Joakim renoverar sitt rum och har monterat ner sin dataanläggning. Nu läääängtar jag till det är klart. Det driver mig till vansinne att inte kunna gå till min kära dator när jag vill. Allt hamnar efter. Mail besvaras inte (och läses knappt heller) bloggen uppdateras ryckvis och jag kan inte gå ut och titta på de hemsidor jag vanligtvis tittar på lite nu och då som typ Hippson.


Måndagkväll tillbringade jag framför tvn. Det var länge sedan jag satt så många timmar framför dumburken. Jag tittar knappt på tv på kvällarna.

Av Camilla Edlund - 18 januari 2009 13:40

Fy vad det var kallt och grinigt väder ute. Termometern visade runt noll men eftersom det blåste var det betydligt kallare än så.

Jag åkte ut till stallet vid halv tolv, sadlade och satte mig upp. Planen var att jag skulle rida efter vägen på rakt spår så Berta fick bara trava ur sig lite mjölksyra sedan i går. Berta var ruggigt pigg. Hon hade lätt kunna hoppa hur mycket som helst i dag. Det kändes inte så roligt att ge sig ut och rida eftersom hon var pigg och det blåste ganska rejält. Då blir hon extra skvättig och misstänksam. Men när jag red ner mot vägen såg jag fyra ponnysar komma ridandes efter vägen mot vårt håll. Då väntade jag in dem och frågade om jag fick ta rygg på dem och det fick jag. Då fick Berta ponnysar att hålla reda på så alla eventuella farligheter (typ anfallande snöklumpar och sådant) glömdes bort.

Det gick jättebra på vägen bort, men på vägen hem blev det lite mer spännande. Då visste Berta att vi skulle hem så då gick hon och kråmade sig och travade med höga benlyft efter ponnysarna (som gick hur lusigt som helst). Hon kostade till och med på sig att göra ett litet bocksprång men det var ingen av ponnysarna som brydde sig så då slutade hon.

Jag var iskall när jag klev av. Fy fanken vad det blir kallt när det blåser.

Av Camilla Edlund - 17 januari 2009 22:33

Då har vi då varit på träning för Per Dahlgren. Eller vi och vi, det var Veronica som red och Berta hoppade.


Första dagen brukar det vara mycket markarbete och i dag var inget undantag. Det var ganska många lydnads och smidighetsövningar och det är lite svårt för Berta. Hon var lite spänd också. Inte av att vara på ett nytt ställe eller så, för det tog hon hur bra som helst, men de andra hästarna. Det var speciellt en vit häst/ponny där som hon var synnerligen misstänksam mot.


Hur som helst - det gick rätt bra i alla fall. Veronica berättade bakgrunden och hur länge hon blivit riden så Per sa att vi ska tänka "unghäst" på henne typ 4-5åring och det är väl det vi gör. Han sa att hon hoppade bra, var lätt över hindren men behöver träna "huvudet" (alltså det sociala) och mogna på sig. Nu tror jag säkert att om vi har kunnat vara med i morgon eller vid något annat träningstillfälle tror jag att hon varit mycket mindre spänd. Per tyckte i alla fall att vi har gjort ett bra jobb med henne och att hon hade kommit långt på den tiden vi ridit henne.


Jag har gjort i ordning filmer och lagt ut dem på hemsidan i menyraden. Jag delade upp filmen i två delar - en framridning och en hoppning - eftersom filmen blev så stor annars.


På filmen får man i alla fall få se Berta sparka mot en annan häst. Det är tråkigt när ryttare inte vet vad röd rosett betyder så tränaren (Per) måste ställa sig och berätta att man ska hålla sig på avstånd.

Av Camilla Edlund - 15 januari 2009 18:47

Det har varit kallt i dag. I Björna var det -20 och här i Husum var det -18, rätt kallt alltså. Trots detta blev det ridning i dag pckså. veronica och jag red samtidigt på lägdan bakom huset och jag hade lagt upp ett hinder som ett litet kryss så efter lite uppvärmning for vi över hindret ett par gånger. Det gick bra och hästarna blev lite piggare. De tycker att det är ganska tråkigt att bara gå runt, runt på spåret annars.

Trots kylan så kändes det inte så kallt måste jag säga. Det kändes friskt och det var bara på låren det bet åt lite, helst när man galopperade.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards