Alla inlägg den 5 februari 2008

Av Camilla Edlund - 5 februari 2008 19:38

I dag tänkte jag tömköra Berta på lägdan bredvid huset. Jag gjorde i ordning hästen och gick ut för att sätta upp lampan men det var stört omöjligt. Det gick bara inte att få in kontakten i kabeln. Jag höll på läääänge och jag har ont i armen fortfarande utav allt pressande. Det är ju lite svårt dessutom när man står högst upp på en stege i mörkret. Till slut struntade jag bara i allt ihop och klättrade ner och tog hästen och gick bort till Gillis lägda. Sen stod jag där rätt nära vägen så att vi hade ljus från gatlyset.

Berta var hur snäll och fin som helst att tömköra. Jag gjorde inte så länge, men det såg väldigt fint ut. Sedan när jag skulle gå hem så drabbades jag av eftertankens kranka blekhet. Vad kommer Ulla och Gillis säga om att jag tömkört på deras lägda just där? Det blir väl inga skador på lägdan och vi har ju frågat om vi får rida på den, men där vi rider så syns det inte från vägen om det blir spår och sådant. Och det gör det nu.

Hoppas, hoppas att de inte blir arga.

När vi gick hem igen så hade regnet börja strila ner från skyn. Berta och jag blev ordentligt blöta. Kul. Jag har tänkt rida i morgon. Får se om det blir något av det. Det beror väl på hur mycket som skvalar ner i natt.

Av Camilla Edlund - 5 februari 2008 09:07

Det finns ju vissa saker som man saknar nu när man står i Kasamark. Tillgången på hindermaterial är något begränsat och avsaknaden av cavelettiblock är total. Det gick ju bra förut med Mango för det var bara att slänga ut några bommar på marken, men nu när jag ska lära och träna upp Berta så saknar man faktiskt sådana block. Det finns block att köpa på Granngården och på Hööks, men de är ganska dyra. Runt tvåhundra spänn per par. Det borde gå att göra egna billigare.


Sagt och gjort. I går var jag på Bäcklunds och köpte ett frigolitblock (70 cm brett) som man har när man bygger hus och sådant. Jag gjorde en modell på ett A3 papper och sedan var det bara att skära ut från frigolitblocket. Jag fick ut sex stycken - alltså tre par av ett block till en kostnad av inte ens 50:- för allihop. Går någon sönder så är det ingen stor förlust.

Jag sprayade blocken med svart färg (det var det enda vi hade hemma).

Nu återstår att se hur stabila de är och om man behöver sätta fast något som stabiliserar dem så de inte går sönder så lätt. Om de gör det. De ser ganska stabila ut.

Jag tror jag ska köpa minst ett frigolitblock till och skära ut fler. Man behöver ganska många. Men det är nog idé att ta en annan färg än svart. De ser för dystra ut måste jag säga.


p.s/ nu ikväll har jag sprayat blocken blå!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards