Alla inlägg den 13 februari 2008

Av Camilla Edlund - 13 februari 2008 21:14

Barnen hade hittat ett IQ-test på Illustrerad Vetenskaps hemsida och testat sig själva. Då var ju jag tvungen att testa jag också. Jag blev "över normal" med ett resultat på 113. (Kunde nog fått högre om det inte varit så att barnen bråkat ute i hallen precis när jag skulle testa min förmåga att koncentrera mig).


Testa själv på http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html 


Jag har även gjort ett IQ-test på en amerikansk sida för några år sedan och där fick jag riktigt bra resultat. Jag är riktigt smart jämfört med amerikaner men "bara" över normal med svenska mått mätt. Ha ha ha

Av Camilla Edlund - 13 februari 2008 10:34

Jag är helt slut efte den här morgonen. Det var det vanliga utsläpp och skjutsningen i morse och sedan hade jag tänkt rida. Tyvärr blåste det en hel del och Kurt och Engla skulle åka bort så det kändes lite vågat att rida ensam när det stormade så hemskt. Men hästen måste ju bli motionerad - storm eller inte - så då satte jag upp ett hinder (ett kryss) med de nya cavaletti/hopp blocken som jag gjort som är 60 cm höga och 40 cm breda. Som de gamla sockerbitarna man ser på ridskolor och så.

Så hämtade jag hästen och medan jag gjorde det så blåste ett block bort. Då fick jag hämta ett annat och sätta dit. Viraduken som hänger för dörren där vi har hindermaterialet blåste i vinden men det var inte Berta så speciellt rädd för. Däremot var hon väldigt skeptisk mot hindret och försökte sparka mot det så fort hon kom i närheten. Jag tömkörde nämligen först som vanligt som uppvärmning och kom hon för nära hindret så siktade hon och sparkade.


Jag fick alltså leda Berta över hindret två gånger innan hon förstod vad det skulle vara bra till. Det var svårare att tömhoppa än vad jag trodde, än fast jag gjorde det i trav. Trixit att komma in rätt på volten mot hindret eftersom man måste planera vägen långt innan. Berta var inte nöjd i början och tyckte att det var ett fasligt spektakel jag hittat på att man måste hoppa på volt. Men rätt vad det var när hon gjorde rätt och jag berömde henne så föll poletten ner och hon förstod. Då kunde hon hoppa tre varv utan att stanna. Då bytte jag varv och stötte på MER problem. Nu skulle hon nämligen komma i vänster varv hoppa och när hon landade så ville/kunde hon inte landa i rätt galopp. Men jag fick vara pedagogisk och leda henne runt och iognera hennes protester och rätt vad det var så gick det precis som det var tänkt. Då fick hon hoppa två gånger till och hon fick jättemycket beröm. Sedan avslutade vi och gick in.


Hästarna levde rövare i hagen sedan när jag släppt ut dem igen. De kutade runt och stegrade sig och bockade. Jag fick gå in och säga till dem att lugna sig och sedan kastade jag ut lunch-hö på trekanten. Där är det inte så isigt så springer de där så halkar de inte i alla fall. Det blev lite spring innan de lugnade ner sig och började äta.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards