Alla inlägg den 1 oktober 2007

Av Camilla Edlund - 1 oktober 2007 21:40

Hej å hå. Efter jobbet åkte jag som sagt var och tog in hästarna. Det blev lite mer spännande än vad jag tänkt mig eftersom ett får var lös så jag var tvungen att få in den i hagen igen. Det gick ganska fort och bra, men Berta stackarne ville inte gå in i stallet. Hon var helt fashinerad av fåren och stod och tittade på dem när jag försökte få in henne genom dörren. Jag fick tillslut backa in hästen så hon kunde titta på dem hela vägen in. Suck. Jag tog bort det som var lindat runt benet och kände lite på det. Jag ska linda det igen imorgon.

Efter jag tagit in hästarna så åkte jag iväg till ÖOR på lektionsridning. Jag fick Wazoo som är en ny (och inte så lektionsvan) häst. Han var trevlig att rida i skritt och trav men svår i galoppen. Efter framridning så skulle vi galoppera över tre galoppbommar. Här visade sig hästen vara riktigt ful i sättet. Han drog ner huvudet över varje bom så vid tredje bommen hade han fått helt långa tyglar och jag satt där utan kontoll. Det var bara att ge sig på bommarna igen och nu kramade jag runt tyglarna så han inte skulle kunna dra dem ur händerna på mig - men då drog han mig nästan ur sadeln istället. Jag fick en rikigt knyck i nacken så det känns som att jag fått en viplash skada. Sen var det inte kul att fortsätta. Jag skrittade runt i mitten och tog bommarna någon gång i trav och någon gång till i galopp, men nu hade han lärt sig att jag höll hårt i tyglarna så då stannade han nästan istället och vägrade gå fram. Jag hotade med slaktbilen och då gick han väl någorlunda. Men jag var väl inte speciellt nöjd när jag klev av.

I morgon kommer veterinären.

Av Camilla Edlund - 1 oktober 2007 15:36

Gud vad jag har sovit dåligt inatt. Jag har vaknat typ en gång i timmen och kollat klockan. Det var en lättnad när klockan ringde fem i sex och jag fick kliva upp.
Berta stod så snällt och väntade i sin box i morse. Hon var hur lugn som helst och stämde in i de andras gnäggande när jag började ge dem kraftfoder. Jag släppte ut Amie och Ayla innan jag släppte ut Berta. Hon var så snäll att leda så det var inga problem, men det var en sak vi inte riktigt tänkt på. Berta har tydligen aldrig sett får förut. Hon var mycket misstänksam mot dem och stod först och darrade i hagen. Sedan sprang hon en sväng innan hon ställde sig och tittade på fåren igen. Det kändes inte bra. Jag tog ett snabbt beslut och gjorde en provosorisk avstängning av vinterhagen, men eftersom tiden hade runnit iväg lite så släppte jag inte henne dit utan lät henne stå kvar på gräslägdan. Hon var misstänksam mot fåren men inte vettskrämd så därför lät jag henne stå kvar. Jag visste ju inte hur mycket de skulle springa i hagarna om jag släppte in henne i den avdelade vinterhagen. Veronica skulle komma och mocka bara ett par timmar senare så därför tänkte jag att hon i så fall kunde släppa över henne dit. Det kändes inte bra när jag åkte därifrån men Berta hade i alla fall börjat äta av gräset så hon såg inte så bortkommen ut.
Veronica ringde sedan och hon provade att släppa över Berta till den avdelade vinterhagen men jag hade gjort delningen för smal så efter någon minut så flyttade hon tillbaka Berta till gräslägdan:
Senare ringde Kurt och sa att Berta nog inte sett får förut, för när de kommit springade i hagen så hade Berta blivit rädd.
Det är ju typiskt att man ska jobba en sån här dag. Jag ska dock åka dit så fort som möjligt nu efter jag ätit. De fick ju gå ut tidigt så då kan de gå in rätt tidigt också. Går de in vid sex på kvällen så har de varit ute i tolv timmar.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards