Alla inlägg den 8 oktober 2007

Av Camilla Edlund - 8 oktober 2007 21:39

Idag tog jag in hästarna vid sex. De mådde prima och Berta hade fått en extra tuss hö av Veronica idag så hon hade det bara bra. I morgon funderar vi på om vi ska släppa ihop Ayla, Amie och Berta så de får gå i samma hage. Men det får bli i morgon på eftermiddagen i så fall.
På ridskolan stod det hoppning på schemat. Jag fick välja häst sist och det var tydligen som att välja mellan pest eller kolera för ingen av de hästar som fanns kvar var så bra att hoppa (enligt säkra källor). Jag valde då Bonija en stor och grov fux som sades vara helt talanglös i hoppning.
Före vår ridlektion började så ramlade en tjej abv Manhattan och fick föras bort med ambulans. Tydligen så landade hon på huvudet med pannan rätt ner i marken. Hoppas att det gick bra för henne.
Dagens övning var att hoppa tre hinder på raken. Man skulle först hoppa igenom alla tre hinder bara så där med tre galoppsprång emellan. Nästa gång man kom på det så skulle man lägga en volt mellan varje hinder. Efter första hindret skulle man göra volt till höger och efter hinder två skulla man lägga en volt till vänster innan man sedan red mot hinder nummer tre. Den här övningen har jag ridit med Mango och den är jättebra om man inte har en häst som lyssnar på en utan vill rusa igenom hinderserien själv. Bonija var ett stel kylskåp som jag försökte ratta runt. Hon tog ingen innerskänkel och sköt företrädesvis ut bogen i ett snyggt manér för att komma undan. Jag ver helt slut efter framridningen och vi hade blivit ovänner ett par gånger. Men vid hoppningen så började hon helt plötsligt att lyssna. Kanske för att hon behövde lite vägledning och inte kunde så mycket själv. Så vi fick ett par fina skutt där som faktiskt var över förväntan. Sista gången man skulle hoppa över hinderserien så skulle man komma med fyra galoppsprång emellan. Det lyckades jag aldrig med.
Efter lektionen så stegade jag avståndet mellan hindret (lite diskret och helt ovetenskapligt) och jag fick det till 15 meter. Lite svårt att komma med lektionshästar långa som kinesiska muren på fyra galoppsprång på det.
För den som undrar så är ÖOR en ridklubb i Örnsköldsvik. Det är en förkortning på Örnsköldsvikortens ryttarklubb. Väldigt trevliga människor är det där.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards