Alla inlägg den 15 oktober 2007

Av Camilla Edlund - 15 oktober 2007 21:05

Idag blev det lite stressigt då jag orut nog hade glömt en sak ute i stallet så jag var tvungen att åka dit för att sedan åka ner till stan. Jag skulle passa på att sätta i nya batterier i mina klockor för att sedan åka till ÖOR på teorilektion. Nu funkar klockorna perfekt och jag behöver inte lita på skolans klocka (som eleverna alltid ställer om för att få sluta tidigare).
Det var som sagt teori och denna teori gick till så att vi fick se två tjejer rida och de fick visa hur det såg ut när man gjorde "rätt" och när man gjorde "fel". En av tjejerna som red var Sanna Hedin på Uliment. De fick visa hur man hoppade och hur sitsen påverkar vid "rätt" och "fel" sits. Det var intressant att se. Mycket av det visste man ju, men det var ändå roligt att se hur snabbt hästen ändrade sig.
Sedan var det en tjej som red ridskolehästen Manhattan i dressyr. Där fick man ju några tänkvärda tips och insikter. Till exempel om man får ont mellan skulderbladen - då ska bröstbenet upp och hakan mer in så att man rätar upp sig i nacken. Och vi fick se hur sittbenen (på ryttaren) påverkar hästen om man satt rakt över hästen eller om man satt på yttre eller inre sittbenet.
Ja, allt som allt var det en bra teorilektion. Man skulle ju kunna önska att det endera hade föregåtts eller att det kommit efter att alla hade blivit filmade och att man då hade kunna analysera vilka fel just man själv har. Men å andra sidan har man ju fått dem påpekade ett par gånger nu. Jag ska lyfta bröstbenet och inte vika mig i sidan. Det är väl tur att jag och Berta rider mest på rakt spår nu, ha ha ha. Ingen chans att vika sig där inte.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards