Alla inlägg den 8 december 2007

Av Camilla Edlund - 8 december 2007 14:49

Det var lagomt muntert att åka och hämta hö idag i det här vädret. Som tur var så var Ulf snäll och följde med så jag fick lite hjälp. Det var nog jobbigt ändå och man blir ju less på det där. Hoppas det tar lång tid till nästa gång jag ska hämta torrhö.

Efter vi lastat av hö i stallet åkte jag hem med Ulf, tog av släpet och åkte ut till stallet igen. Denna gång skulle jag rida hade jag planerat. Jag var inte på så glatt humör. Det var drygt med hö och nu skulle jag ut och rida i snö/regn vädret. Dessutom var jag lite fundersam på hur det skulle gå för mig att kiva upp på Berta. Det är nämligen så att när jag provred Berta i Sundsvall så var hon svår att kliva upp på för hon ville inte riktigt stå still, men sedan när hon kom hit så stod hon så still i början så då var allt bra. Nu har hon börjat gå fram och tillbaka så att det är svårt som attan att komma upp. Men samtidigt så kan jag ju inte undvika det som är svårt. Jag måste ta itu med det och lösa problemen. Alltså tog jag in hästarna och sadlade Berta. Jag tog på gramantyglarna idag för att kunna komma åt henne. Sedan gick jag ut och försökte kliva upp. Det blev samma visa med Berta där hon for som en hal ål och försökte komma undan. Då gick jag i taket och skälllde ut den stackars hästen så hon blev helt paff. Sedan var det bara att kliva upp på en häst som stod blick stilla. Men gud vad arg jag var. Jag bara kokade inombords så det blev inga tramsigheter utan vi for ut på lägdan och red på ett stort  "fyrkantspår". Berta, hon slappnade av direkt och började stånka och stöna och frustade flera gånger. Tänk så konstigt - för där satt jag och var arg som ett bi på ryggen och tvingade henne förbi växthuset och ljudet från bäcken som verkligen forsade idag. Konstigt.

Vi skrittade en stund innan vi började trava och jag hade en häst med verkligen fin framåtbjudning. Hon tyckte det var roligt och travade på. Jag tog och lirkade lite med gramantyglarna och vips så satt jag på världens finaste häst. Berta har så mjuka svävande steg i traven när hon kommer igång och börjar arbeta.

Sedan galopperade jag ett halvt varv två gånger och det gick ganska bra. Hon har verkligen mjuk galopp. Det enda som hände var att hon sparkade framåt med framhovarna på något lustigt sätt i ett krumsprång.


Allt som allt så gick det bra att rida. Jag var inte alls arg när jag gick in igen. Nu var jag tvärt om glad. Hästarna fick gå ut i hagen igen och äta lite lunch-hö. Jag åker och släpper in dem ikväll.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards