Alla inlägg under december 2007

Av Camilla Edlund - 20 december 2007 13:41

Det blir inte mycket gjort med hästen. Berta har fått ta det ganska lugnt den här veckan. Jag susar omkring och stressar med annat. Igår släppte jag in hästarna. Jag hade tänkt göra någonting med Berta men det fanns ingen ork. Det var dessutom plusgrader ute och svinhalt överallt så det var inte mycket till underlag att göra någonting på heller.
Idag torsdag slutade vi klockan elva. Vanligtvis brukar vi få en liten jultallrik tillsammans i matsalen men ekonomin inom skolan är så ansträngd så vi fick bara en julhälsning när vi gick. Samtidigt så har några inom personalen bekanta inom andra delar av kommunförvaltningen och där bjuds det rent av på julbord. Konstigt.

Jag hade i alla fall planerat att åka ut till stallet och göra något med Berta när jag kom hem men jag var så trött att jag gick och lade mig på sängen och vilade istället. Får se vad jag orkar ikväll.

Av Camilla Edlund - 18 december 2007 17:15

Jag sitter och funderar nu när jag just tryckt på "Spara inlägg" på den andra bloggen som jag nyss skrivit. Jag vet inte om jag ska berätta det eller om jag ska gömma det i garderoben. Saken är den att jag har lite problem med ett av mina barn. De som känner mig vet att jag just fått en tonåring genom grundskolan och att den resan var full med problem så som soc.kontakter, polisanmälningar, ätstörningar och självförvållad skada. Nu har ju den tonåringen "vuxit upp" och mår bra men nu kommer som sagt nästa tonåring. Nu börjar hela karusellen om igen. I helgen åkte Sara till Timrå än fast hon sagt att hon skulle sova över hos en kompis. Vi uppdagade det hela på söndag eftermiddag då vi ringde till kompisen och ville tala med Sara och det visade sig att hon inte varit där på hela helgen. Hon hade stuckit iväg till en 19-årig kille som hon lärt känna på Internet. Ingen av hennes kompisar visste var hon var. Hon hade inte sagt det till någon. Man blir ju mörkrädd.

När hon svimmade förra helgen så var det nog bland annat för att hon ätit för lite. Nu när jag kollar matintaget varje dag så visar det sig att hon äter minimalt. Man blir ju förtvivlad!

Av Camilla Edlund - 18 december 2007 16:52

Nu har en ny bal hösilage kommit och jag ska ut och packa i ordning några påsar så att det bara är att ställa påsarna i hagen sedan. Det brukar vara ett hårt och tråkigt jobb men det är skönt när man är klar. Då känner man sig nöjd.


Av Camilla Edlund - 17 december 2007 21:04

Den här veckan känns dryg. Det är bara några dagar kvar till jullov men det finns ingen energi kvar. Både eleverna och vi lärare är som urvridna disktrasor och vi går bara och väntar på att det ska bli torsdag.

Jag släppte ut hästarna i morse och Veronica ska ta in dem ikväll. Berta får vila. Hon har ju rört på sig tre dagar på raken nu så det bör väl räcka. Hon får nog vila både måndag och tisdag för på tisdag ska jag på ett möte klockan sju.

Av Camilla Edlund - 16 december 2007 14:08

Åkte ut till stallet igen vid tolvtiden. Thomas hundar hade smitit från gården och gått in i hagen och skällt på hästarna. Hästarna hade dock varit ganska coola och inte brytt sig så mycket men det är klart att lite spännande hade de tyckt att det var.


Veronica hade kommit ut till stallet för att hjälpa till att fånga in hundarna så när det var gjort så stod vi och surrade lite (det är lite jobbigt med Sanna nu på nätterna) och sedan gick vi och tog in hästarna. Det var bara jag som skulle rida så Veronica åkte hem igen efter bara en stund. Jag red ut efter vägen och allt var jättespännande tyckte Berta. Hon var spänd i kroppen och tittade på allt misstänkt som fanns efter vägen. Hon var svettig på halsen när vi kom in igen och då hade vi ändå mest skrittat. Men än fast hon var spänd så gjorde hon inget speciellt i alla fall och det var ju skönt.


Jag åker och tar in hästarna ikväll.

Av Camilla Edlund - 16 december 2007 08:42

Igår efter jag hade ridit så var jag och julhandlade. Det är alltid ett bekymmer att komma på vad man ska köpa till allihop. Detta trots att vi faktiskt dragit ner på antalet julklappar så det är inte så måmga att köpa till. Jag fick till det tillslut i alla fall, men nu är alla pengar slut för den här månaden.

Efter jag shoppat så köpte jag med mig mat hem. Jag har fastnat för Thai-restaurangen "Talad Thai" som ligger nere bredvid Knut Sehlins (vid Fyndet). De har så god mat som man kan köpa och ta hem. Jag rekommenderar nummer 5 utav wokrätterna "Gai Padd Mett Ma-Moung". Supergod.

Jag har i alla fall varit och släppt ut hästarna och mockat. Jag åker dit igen vid 12-tiden och rider ut en sväng efter vägen.

Av Camilla Edlund - 15 december 2007 17:48

Vare sig Veronica eller jag kändes oss så speciellt inspirerade idag. Det fanns inte så mycket idéer på vad man skulle kunna göra. Efter lite tänkande så blev det så att Veronica hade en liten ridlektion med mig och att hon skulle sätta sig upp och hoppa några skutt på Berta sedan och att efter vi motionerat Berta så skulle vi prova att tömköra Amie. Jag hade tagit med mig kameran så allt kunde dessutom förevigas och läggas ut på min hemsida.

Jag började med att skritta och trava fram. Berta kändes pigg och glad. Sedan provade jag på att fatta galopp och det känns som att Berta börjar ta galoppskänkeln nu. Hon fattar i alla fall galopp - och vilken galopp sedan! Den är så mjuk och fin (speciellt om jag jämför med Mango). Det ser väl inte så mjuk ut på filmen men det känns väldigt harmoniskt när man sitter på hästen. Sedan travade jag över några bommar innan jag slutligen hoppade över ett litet kryss. Det blir lite mer fart i hästen när man börjar hoppa. Hon har spetsade öron och bjuder mot hindret. En väldig skillnad mot första gången då Veronica hoppade henne för ett par veckor sedan. I alla fall så är språnget väldigt mjuk (nu hoppade jag väldigt lågt, men ändå).

Efter att jag hoppat tre gånger så hoppade Veronica upp på Berta och galopperade henne lite innan hon for över hindret. Nu hade vi höjt upp det lite så det låg på 70 cm eller så. Det såg väldigt bra ut. Hon är väldigt orutinerad så hon hoppar hellre än bra, men med lite mer träning så kommer hopptekniken att komma.

När vi hoppat klart med Berta så hämtade vi Amie och satte på henne grejerna. Jag tömkörde en liten stund och visade Veronica det lilla jag kan så fick hon ta över sedan och prova. Amie var lite spänd och fundersam i början men efter ett tag så slappnade hon av och började gå riktigt fint.

Se filmen på min hemsida: http://student.educ.umu.se/~vt01caed/

Av Camilla Edlund - 14 december 2007 19:24

Hej å hå. Idag blev det tömkörning igen. Snabbt och enkelt - trodde jag. Idag var Berta lite mer motsträvig än förra gången jag tömkörde. Hon ville gå in och drog hela tiden mot stallet. Jag fick bli lite sträng och säga till henne. Det blev inte lättare av att Bim sprang runt i mörkret och skrämdes just när jag höll på med att få henne att fatta galopp så då blev det lite panikrusningar något varv. Men tillslut så gav det sig och det blev harmoniskt så då gick vi in. Berta var alldeles svettig och det bara ångade om henne.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards