Alla inlägg under december 2007

Av Camilla Edlund - 13 december 2007 18:36

Usch, just nu känner jag mig som världens lataste hästägare. Berta fick stå och vila idag igen. Det är inte bra, men vad gör man. Jag orkade bara inte ta tag i det idag och jag fryser så kopiöst så jag vill bara krypa ner i sängen. Jag får göra något kul med Berta imorgon istället. Vad det nu blir. Mer ridning hade varit bra men utbudet på ridbara platser är något begränsat så jag vet inte vad jag ska hitta på.


Jag har i alla fall tagit in hästarna för natten. De var så snälla så.

Av Camilla Edlund - 11 december 2007 19:17

Ja, nu har man tömkört Berta för första gången. Det var kul. Jag fick lov att fundera hur länge sedan det var jag tömkörde och det närmar sig 20 år sedan. Då på den tiden hjälpte jag till att träna travhästar och köra in unghästar. Jag minns inte mycket från den tiden, men sådana små detaljer ska man inte fästa sig vid. Nu är det nya friska tag som gäller. Här antar vi alla utmaningar...

Som sagt så var det riktigt kul att tömköra på volt. Berta hade varit med om det där förut och det var lite enklare att hålla volten rund och jämn än när man longerar. Berta gick jättebra i traven och hon var så fin. Rund och fin i formen med bra bjudning.Jag kunde göra små förhållningar och hon lyssnade på det. Sedan blev det till att prova galopp och det blev inte så bra. Berta dalar gärna ut på volten i galopp och när jag nu hade båda tyglarna att reglera henne med så blev det såklart mer jobbigt för henne. Åter igen blev det lite bocksprång och grejer, men det blev några bra varv också.

Berta var svettig när vi gick in. Jag hade gärna fortsatt eftersom det var så roligt men jag var tvungen att tänka på hästen också.


Jag har varit på fackmöte idag och jag har en reflektion:

- om ni ska äta på Afrodite i Örnsköldsvik så ta inte ett fönsterbord. Maten är god, men draget från fönstren är i paritet med Carolas fläkt när hon tävlade i Eurovision song contest.

Av Camilla Edlund - 10 december 2007 18:41

Det var två blöta ston som mer än gärna gick in idag. Jag visslade på dem en gång och sedan hörde jag att de kom genom skogen i mörkret. Berta gick först. När de kom in åt de upp kraftfoderet men sedan ställde de sig och bara vilade utan att bry sig om hö de hade fått.

De var dyngsura av allt regn som kommit idag, men det var bara Bertas täcke som inte hade hållit tätt. Jag bytte därför till det nya innetäcket som jag köpt. Amies innetäcke var däremot torrt så det fick hon behålla.

Av Camilla Edlund - 10 december 2007 12:41

Igår kväll hände något obehagligt. Joakim ropade på mig att jag skulle komma och jag hörde på rösten att det var något allvarligt så jag studsade upp ur sängen och ut i allrummet (Ulf kom hack i häl). Där hittade vi Sara alldeles vinglig och hon kunde knappt stå. Jag gick fram till henne och frågade hur det var och då svimmade hon och jag tog emot henne. Sara hade badat och var blöt och hade bara en handduk runt kroppen. Hon var iskall och gick inte att prata med. Vi fick ringa efter ambulans och medan vi väntade fick vi lägga henne i framstupa sidoläge. Hon var helt borta en stund men efter ett tag kunde hon börja svara på frågor. Jag tvingade på henne kläder innan ambulanskillarna kom. Jag vet ju hur pinsamt det är när man är tonåring. Det gick väl sådär att klä på henne men hon hade i alla fall någonting på kroppen.

Sedan bar det av till sjukhuset där de gjorde en massa tester innan de kom fram till att hon var fullt frisk. De visste inte varför hon blivit sådär annat än att hon hade ätit väldigt lite under dagen och att hon lagt sig i ett varmt bad på tom mage.

Vi kom hem igen mitt i natten och jag var helt slut. Dessutom hade jag sträckt en muskel när jag fångade Sara när hon svimmade. Idag är jag alltså helt stel och har lite svårt att röra mig.

Av Camilla Edlund - 9 december 2007 16:33

Jag släppte ut hästarna halv åtta i morse. Jag hade sovit lite dåligt på grund av ryggont från gårdagens hö-hämtning så jag var jättetrött. Efter jag mockat så for jag bara hem och gick och lade mig igen.

Vid ett-tiden åkte jag ut till stallet igen och fixade med vattnet och sådant som jag inte gjort i morse. Sedan började jag packa hösilage i påsar och upptäckte mögel i balen. Det är ju en av nackdelarna med silage. Det är ju inte ovanligt att man hittar lite mögel i balarna. Nåväl. Jag får väl ringa han som levererar balarna och fråga om han kan komma med en ny. Veronica kom och tillsamman gjorde vi i ordning alla påsar innan vi gick och tog in hästarna.


Det är lite trixigt att hitta något bra ställe att rida och jag ville gärna ha lite mjölksyraträning på Berta för hon har varit så pigg i flera dagar nu. Alltså gav vi oss iväg efter vägen och vi travade långa sträckor - båd i uppförsbackar och på raksträckorna. Amie var lugn och helt oberörd av ritten medan Berta blev genomsvettig. Berta såg i alla fall ganska nöjd ut med sig själv när vi kom hem igen.


Det är egentligen Veronica som ska släppa ut på måndag morgon men jag gör det istället. Veronica hade så många ärenden som hon skulle göra och jag såg att det skulle bli regn på eftermiddagen så då är det bättre att jag släpper ut dem tidigt och att de får gå in lite tidigare ifall det blir hemskt dåligt väder. Då kan Veronica göra sina ärenden i lugn och ro och åka och mocka när hon vill.

Av Camilla Edlund - 8 december 2007 14:49

Det var lagomt muntert att åka och hämta hö idag i det här vädret. Som tur var så var Ulf snäll och följde med så jag fick lite hjälp. Det var nog jobbigt ändå och man blir ju less på det där. Hoppas det tar lång tid till nästa gång jag ska hämta torrhö.

Efter vi lastat av hö i stallet åkte jag hem med Ulf, tog av släpet och åkte ut till stallet igen. Denna gång skulle jag rida hade jag planerat. Jag var inte på så glatt humör. Det var drygt med hö och nu skulle jag ut och rida i snö/regn vädret. Dessutom var jag lite fundersam på hur det skulle gå för mig att kiva upp på Berta. Det är nämligen så att när jag provred Berta i Sundsvall så var hon svår att kliva upp på för hon ville inte riktigt stå still, men sedan när hon kom hit så stod hon så still i början så då var allt bra. Nu har hon börjat gå fram och tillbaka så att det är svårt som attan att komma upp. Men samtidigt så kan jag ju inte undvika det som är svårt. Jag måste ta itu med det och lösa problemen. Alltså tog jag in hästarna och sadlade Berta. Jag tog på gramantyglarna idag för att kunna komma åt henne. Sedan gick jag ut och försökte kliva upp. Det blev samma visa med Berta där hon for som en hal ål och försökte komma undan. Då gick jag i taket och skälllde ut den stackars hästen så hon blev helt paff. Sedan var det bara att kliva upp på en häst som stod blick stilla. Men gud vad arg jag var. Jag bara kokade inombords så det blev inga tramsigheter utan vi for ut på lägdan och red på ett stort  "fyrkantspår". Berta, hon slappnade av direkt och började stånka och stöna och frustade flera gånger. Tänk så konstigt - för där satt jag och var arg som ett bi på ryggen och tvingade henne förbi växthuset och ljudet från bäcken som verkligen forsade idag. Konstigt.

Vi skrittade en stund innan vi började trava och jag hade en häst med verkligen fin framåtbjudning. Hon tyckte det var roligt och travade på. Jag tog och lirkade lite med gramantyglarna och vips så satt jag på världens finaste häst. Berta har så mjuka svävande steg i traven när hon kommer igång och börjar arbeta.

Sedan galopperade jag ett halvt varv två gånger och det gick ganska bra. Hon har verkligen mjuk galopp. Det enda som hände var att hon sparkade framåt med framhovarna på något lustigt sätt i ett krumsprång.


Allt som allt så gick det bra att rida. Jag var inte alls arg när jag gick in igen. Nu var jag tvärt om glad. Hästarna fick gå ut i hagen igen och äta lite lunch-hö. Jag åker och släpper in dem ikväll.

Av Camilla Edlund - 7 december 2007 22:31

Jag har förresten beställt lite saker från Hööks och avin kom idag men jag kan inte hämta ut paketet förrän på måndag. Jag har bland annat skickat efter tömkörningstömmar så nu ska det bli tömkörning framöver. Det var ju ett tag sedan jag tömkörde så jag får lov att damma av de kunskaperna...

Av Camilla Edlund - 7 december 2007 20:04

Jag släppte ut Berta i morse och hon verkade inte alltför upprörd över att stå ensam i hagen. Hon gnäggade ett par gånger men stod sedan och åt sitt morgonhö. Jag mockade, fyllde på vatten och fixade med hö innan jag for hem och åkte till jobbet.

När jag var på väg hem från jobbet på kvällen så ringde Kurt. Berta hade tydligen pressat sig igenom hagöppningen och gått ut och ställt sig framför stalldörren. Hon hade tydligen gått bort till fåren och hälsat på dem också. De står ju i en hage precis bredvid stallet, nära hästhagen. Kurt hade tagit in Berta när han tog in fåren (han såg väl Berta då i samband med att han skulle ta in fåren eftersom det regnade så mycket).

Jag har just skjutsat barnen till stan. Det regnar och det är sjukt dålig sikt. Man ser nästan ingenting på grund av regnet och dimman.


Gräsmattan utanför huset lyser grönt. Vilket hån. Det skulle ju bli en vit vinter...


Det kommer inte att bli roligt att hämta hö i morgon. Det ska vara snöblandat regn. Min favorit.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards